Antalet olyckor med vattenskoter ökade kraftigt förra året. Samtidigt konstaterar sjöpolis och kustbevakning att vattenskotrarna blir fler och fler. Vem som helst som är över 15 år får köra, men myndigheterna vill se en ändring.
För drygt två veckor sedan inträffade en allvarlig olycka i Trollhättan, då två personer på vattenskoter körde upp på land. En tonårsflicka och en man skadades, och de båda fördes akut till sjukhus.
Vid olyckor med vattenskotrar finns en tydlig skaderisk enligt Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen.
– Det är ganska allvarliga skador. Det finns vattenskotrar med kapacitet som liknar en sportmotorcykel, det finns enorm kraft i de här maskinerna, säger han.
Skadorna ökat
Dödsolyckor sker i genomsnitt en gång om året, och så har det sett ut i flera år. Däremot har antalet rapporterade skador ökat.
I fjol inkom elva rapporter om vattenskoterskador till Transportstyrelsen, en hög notering jämfört med tre rapporter 2017. Mörkertalet bedöms som stort eftersom myndigheten bara får rapporter från cirka 20 av landets akutsjukhus.
– Olyckor sker när man hoppar i vågor eller slår ansikte och bröst i styret. Eller om passagerarens och förarens huvuden slår i varandra, då kan resultatet bli hjärnskakning, säger Lars-Göran Nyström.
Fler fartyg ute
På västkusten har antalet vattenskotrar ökat markant i år, berättar Marie Felten, sjöpolis i region Väst.
– Vi har sett en successiv ökning i flera år. Men nu har det slagit igenom på riktigt här, säger hon.
Även Kustbevakningen märker av trenden runtom i landet.
– Det eskalerar, fler och fler kör, särskilt i Stockholm och Malmö, säger Stina Carlsson, sjötrafikhandläggare på Kustbevakningen.
Utöver rena olyckor får Kustbevakningen även in många samtal från irriterade och oroliga badgäster.
– Vi får påringningar från i stort sett i hela landet. Det kan vara att de kör nära stränderna och att folk stör sig på dem eller blir oroliga, säger Stina Carlsson.
Vill ha regler
Det krävs inget särskilt tillstånd för att köra vattenskoter, men sedan i juni i år finns en åldersgräns på 15 år. Många förare förstår dock inte riskerna.
– Åldersgränsen löser inte det här. Många har inte den erfarenhet och rutin som krävs för att behärska situationen. Det är kul att dra på. Sedan kommer en våg, en kanot, en simmande person – och då hinner man inte med, säger sjöpolis Marie Felten.
Nu vill sjöpolisen i Väst och Kustbevakningen att det införs krav på tillstånd för förare, både av snabbgående vattenskotrar och mindre båtar. Det skulle ge möjlighet att utbilda mer om manövrering och sjöregler.
– Vi står bakom ett sådant förslag. Antingen baserat på fartresurs eller motorstyrka, säger Stina Carlsson.
Skador vattenskoter
2018:
+ Man, 21 år, åkte vattenskidor efter vattenskoter (östra Sverige).
+ Man, 23 år, hoppade med skotern i svår sjögång (okänd plats).
+ Man, 25 år, kolliderade med båt (Västsverige).
+ Man, 54 år, försökte starta skoter och gav mera gas. Då startade skotern som for in mellan en båt och land (Västsverige).
+ Kvinna, 23 år, åkte rakt in i stora vågor och slogs av skotern (Dalarna).
+ Kvinna, 22 år, ramlade av wakeboard och blev påkörd av vattenskoter (södra Sverige).
+ Man, 27 år, höll på att välta och gasade på och skadade handleden (Dalälven).
+ Man, 32 år, okänd plats och händelse.
+ Kvinna, 24 år, åkte vattenskidor efter vattenskoter (Västsverige).
+ Man, 26 år, okänd händelse (Västsverige).
+ Man, 59 år, körde rakt in i våg, kunde inte manövrera och föll över skotern (Västsverige).
2019:
+ Man, 53 år, hamnade snett i våg och skadade foten (Västsverige).
+ Man och dotter, 45 resp 22 år, körde upp på land i insjö (Västsverige).
Statistiken är inte heltäckande, olyckor inte är belagda med anmälningsplikt och myndigheten inte får in data från alla akutmottagningar i landet.)
Källa: Transportsstyrelsen
Dödsfall vattenskoter
+ 2011: 2
+ 2012: 0
+ 2013: 1
+ 2014: 1
+ 2015: 1
+ 2016: 1
+ 2017: 0
+ 2018: 1
+ 2019: 0*
* Första halvåret.
Källa: Transportstyrelsen