Datainspektionen fortsätter granskningen kring 1177 Vårdguiden efter avslöjandet om att miljoner samtal till 1177 legat oskyddade på nätet i flera år. Nu inleds tillsyn mot Region Stockholm, Region Sörmland och Region Värmland, skriver Datainspektionen i ett pressmeddelande.
Regionerna har anlitat företagen MedHelp och Inera som sedan tidigare granskas i samband med läckan.
”Vi behöver utreda kopplingen mellan regionerna och sjukvårdsrådgivningen via 1177 Vårdguiden och ansvarsförhållandet mellan de olika aktörerna”, säger avdelningsdirektör Suzanne Isberg i pressmeddelandet.
Datainspektionens tillsyn av 1177 omfattar nu de tre regionerna, företagen Voice Integrate Nordic, Inera och MedHelp.
Det här har hänt
I februari avslöjades att miljontals inspelade telefonsamtal till 1177 Vårdguiden – emottagna av Medicall, ett dotterbolag till den ansvariga vårdgivaren Medhelp – legat öppet på en oskyddad server i flera år.
Materialet omfattar 2,7 miljoner samtal under totalt cirka 170 000 timmar sedan 2013 till vårdentreprenören Medicall – som tar emot samtal från regionerna Stockholm, Södermanland och Värmland.
En underleverantör, Voice Integrate, som har hanterat lagringen av vissa samtal har varken loggar över besökare eller information om hur många nedladdningar som har gjorts för perioden 2016 till början av 2018.
Medhelp som tar emot patientsamtalen meddelade efter avslöjandet, som gjordes av Computer Sweden, att avtalet med Voice Integrate gällande bland annat teleoperatörstjänster avslutas.
TT