När utländska resenärer söker på nätet om Sverige är det aktiviteter som skidåkning, norrsken, kryssningar och vandring som de är mest nyfikna på.
Med 5,8 miljoner sökningar på Google och kinesiska Baidu förra året ökade antalet sökningar om Sverige dubbelt så snabbt som för övriga Europa. Det visar en undersökning som Visit Sweden låtit göra.
Tyskarna är de som söker mest information innan resan och står för nästan en miljon av sökningarna. Även amerikaner, danskar och britter är flitiga vid tangentbordet.
Fortfarande är generella sökningar på begrepp som ”turism”, ”resor” och ”boende” vanligast, vilket antyder att det finns stora skaror resenärer som ännu inte känner till Sverige så väl.
– Resandet har ökat totalt och det finns ett sug efter nya resmål och Sveriges anses vara lite nytt, spännande och annorlunda, säger Ewa Lagerqvist, vd för Visit Sweden som marknadsför destinationen Sverige internationellt.
När det gäller tips på saker att göra i Sverige var ”skidåkning” och ”norrsken” de vanligaste sökorden följda av ”kryssningar”, ”vandring”, ”fiske” och ”stränder”. Jämfört med andra länder i undersökningen är Sverige det enda land som har två starka toppar i antal sökningar – januari och juli.
– Sverige har blivit mer och mer en helårsdestination vilket är glädjande. Att just skidåkning och norrsken toppar listan är inte så dumt för vi vill gärna att man ska hitta ”sitt” Sverige oavsett årstid, säger Ewa Lagerqvist.
Flest sökningar görs ännu på de traditionella turistländerna som Italien, Grekland och Kroatien, men Sverige tar plats bland de 20 mest intressanta turistländerna i Europa.
Vanligaste sökorden 2018
1. Skidåkning: 155 900 sökningar
2. Norrsken: 131 800 sökningar
3. Kryssningar: 97 700 sökningar
4. Vandring: 85 100 sökningar
5. Fiske: 82 600 sökningar
6. Stränder: 51 100 sökningar
7. Familjesemester: 48 100 sökningar
8. Musikevenemang: 47 000 sökningar
9. Slott och fästningar: 46 600 sökningar
10. Vattenland: 45 000 sökningar
Källa: Visit Sweden