I måndags lanserades ett nytt sociala medienätverk med tillhörande app på den flygfria klimatkonferensen We don’t have time i Stockholm.
– Vi har inte tid att vänta, men det finns fortfarande tid att agera, säger moderatorn Catarina Rolfsdotter Jansson.
We don’t have time är ett sociala medienätverk med ambitionen att mobilisera en folkrörelse i klimatfrågan. Måndag 22 april lanserades appen och nätverket på Klimatkonferensen med samma namn på Norrsken house på Birger Jarlsgatan.
– Har du en idé på hur ett stort företag kan bli fossilfritt inom ett år genom att ändra sin affärsmodell kan du skicka idén till företaget. Om tillräckligt många kan samlas bakom en bra idé kan inte företaget fortsätta att strunta i det, utan kommer att börja kommunicera. Det kan slutligen leda till att bolaget implementerar att bli fossilfritt, säger Ingmar Rentzhog, grundare till den sociala plattformen We don’t have time.
Enligt egen utsaga samlar plattformen cirka 700 000 följare och tanken är att dessa ska kunna driva klimatfrågan genom att hylla eller kritisera företag.
– Vi har kombinerat Twitter, en plattform för diskussion, med Tripadvisor, där du kan ge betyg, tillsammans med en plattform där du kan komma överens om frågor. Det handlar inte bara om vad du ska stoppa utan också det som är bra så det något nytt.
Både "klimatvarning" och "klimatkärlek"
Men plattformen handlar inte bara om idéer, förklarar han, utan det kompletteras bland annat med verktygen ”klimatvarning” och ”klimatkärlek”.
– Konceptet är detsamma. Skickar en person en klimatvarning till en organisation kan de ignorera den men är vi tiotusentals blir vi svåra att ignorera, säger Ingmar Rentzhog.
På liknande sätt, om en myndighet får mycket klimatkärlek kommer den att sporras att bli mer klimatsmart, menar han. Plattformen har flera nivåer och samlas tillräckligt många kring en idé ska nätverket bistå med stöd i olika kampanjer.
Målet är att stoppa klimatkrisen, enligt Rentzhog:
– Det övergripande målet är att samla tillräckligt många människor, och målet är att via pengarnas makt påverka världens ledare att bygga en fossilfri framtid.
Kampanjerna kan riktas mot företag, organisationer och offentliga personer.
Klimatstudenterna kampanjar i Norden
En av plattformens första kampanjer står Klimatstudenterna bakom. Den riktas till studenter i Danmark, Norge och Finland och på Island. Nätverket skriver: ”Universiteten producerar klimatkunskap men efterlever inte kunskapen. I Sverige är de bland de sämsta utsläppskällorna bland myndigheterna och det är dags att vi gör något åt det. […] ”Godkänn denna kampanj, kommentera och sprid ordet om du vill se att studenterna i Danmark går med i Klimatstudentrörelsen. #levsomnilär,” avslutas kampanjbudskapet.
Klimatstudenterna startades på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala och i slutet av 2018 bildade studenter från Uppsala, Göteborg och Stockholm föreningen Klimatstudenterna Sverige. Målet är att hjälpa lärosätena minska sina utsläpp med 16 procent per år, vilket innebär en halvering på fyra år.
”Klimatstudentens mål är att hjälpa universiteten att börja ta sin vetenskap på allvar. Genom att minska sina utsläpp i linje med det skulle de skicka en stark signal till resten samhället för att göra detsamma,” skriver nätverket.
Greta Thunberg och We Don’t Have Time
Ingmar Rentzhog har en bakgrund inom finansiell kommunikation och är ordförande för tankesmedjan Global Utmaning.
Tidigare var miljöaktivisten Greta Thunberg rådgivare för den icke vinst-drivande organisationen We don’t have time men efter att hennes namn användes i samband med starten av ett aktiebolag bröt Greta Thunberg med Rentzhogs nätverk We Don’t Have Time.
”Det visar sig att det har använt mitt namn i en annan del av sin organisation som är en start up-verksamhet. De har medgett klart och tydligt att de har gjort så utan min eller familjens kännedom. Jag har inte längre någon koppling till We don’t have time, och det har ingen i min familj heller”, skrev Thunberg på sin Facebooksida, angående händelsen.
I ett pressmeddelande skrev Ingmar Rentzhog: ”Vi har misslyckats med att i tid informera familjen Thunberg om att Greta skulle nämnas i vårt finansiella prospekt ämnat för att samla in medel. Ett prospekt måste beskriva verksamheten på ett rättvisande sätt, men vi är väldigt ledsna för att vi inte informerade dem om det.”