Tusentals stockholmares samtal till socialtjänsten kan ha blivit avlyssnade under några dagar i februari, skriver Dagens Nyheter. Orsaken är en bugg hos Telia.
Under fyra dagar i februari riskerar stockholmare att ha fått sina röstmeddelanden till socialtjänsten avlyssnade av obehöriga. Orsaken är en bugg hos leverantören Telia, efter en serveruppdatering.
– Det är en tråkig händelse som är ytterst allvarlig eftersom det rör personliga uppgifter, säger Johanna Engman, it-direktör i Stockolms stad till tidningen.
Avlyssningen uppdagades när en person som ringde in till socialtjänsten hos Årsta-Enskede-Vantör fick höra en annan persons röstmeddelande spelas upp, något som TV4 var först med att rapportera.
Personen som hörde det privata meddelandet kontaktade stadsdelsförvaltningen, som bara känner till detta fall av avlyssning. Men alla stadens 35 stadsdelsförvaltningar och ett flertal kommunala bolag berördes av buggen. Under de fyra dagarna som avlyssningsrisken fanns ringde totalt 2.047 personer till dem. Hur många som hört en annan persons meddelande är oklart.
En ytterligare följd av buggen är att de som har ringt in till socialtjänsten kan ha blivit utan hjälp när de ringt in och i stället fått höra en annan persons röstmeddelande, säger Johanna Engman till DN:
– Det finns en risk att röstmeddelanden försvunnit från de anställdas telefoner när de blivit avlyssnade av obehöriga vilket är allvarligt nog.
Alla berörda stadsdelsförvaltningar och bolag har enligt tidningen gjort en anmälan till Datainspektionen om incidenten.