Ett halvt ton koldioxid för en tur till Sydeuropa, eller tre ton för Thailandsresan? Nu har forskare på Chalmers lanserat en sida där du lätt ser hur mycket koldioxidutsläpp din semesterresa orsakar.
Sajten flightemissionmap.org har skapats av forskare på Chalmers tekniska högskola, och är alldeles ny, berättar Jörgen Larsson, forskare med inriktning på hållbar konsumtion och flygresor.
– Vi ville öka medvetandet om att avståndet spelar roll för hur stora utsläppen blir, berättar han.
Det går att se på ett ungefär hur mycket utsläpp olika resmål innebär, ända från exempelvis Oskarshamn eller Umeå till olika platser. Ännu finns inte mellanlandningar med, utan utsläppen uppskattas schablonmässigt.
Men den som drar musen från Sverige ut i världen ser att utsläppen inom Europa håller sig på hyfsat beskedliga nivåer. I alla fall om man jämför med mer avlägsna platser, som Australien och Nya Zeeland, som ger hela fem och ett halvt till sex ton i utsläpp.
Slutsatsen som vi ska dra är att de längre resorna ger större utsläpp och det beror inte bara på avståndet. Också höghöjdseffekten är större för långresorna, berättar Jörgen Larsson.
– Det är vattenångan som planen släpper ut på hög höjd, över 8 000 meter, som fungerar som en slags täcke. För inrikesflyg är den inte så stor, bara 10 till 20 procent av sträckan Stockholm – Göteborg sker på hög höjd. För att inkludera höghöjdseffekten har vi multiplicerat koldioxidutsläppen med 1,9 i modellen, men det finns stora osäkerheter kring de här siffrorna, säger Jörgen Larsson.