Startsida - Nyheter

Radar · Nyheter

Invasion av elscootrar – och fler blir det

Johan Nilsson/TT | Smidiga och smarta – men ibland hamnar de i vägen.

Eldrivna sparkcyklar till uthyrning är en vanlig syn på gatorna i Malmö, Lund, Göteborg och Stockholm. Fenomenet växer, men fordonen är inte helt problemfria.
– Många reagerar hur de uppställs lite överallt. Det kan upplevas som ett vilda västern, säger Jesper Nordlund, cykelstrateg i Malmö stad.

Ser du också elsparkcyklar överallt? Uthyrningen av de laddningsbara fordonen växer så det knakar. Fenomenet finns just nu i Malmö, Lund, Göteborg och Stockholm – men fler städer står på tur.

Tanken är enkel: den som vill åka en sväng plockar upp en elsparkcykel från gatan, registrerar körning och således betalning via en app och parkerar den när man kört klart. I dagsläget finns flera hundra elsparkcyklar utplacerade i landets större städer – bland annat 1 500 i Stockholm och runt 700 i Malmö. Fler är på ingång – även om bolagen inte vill avslöja detaljer om hur, när och var.

– Jag kan inte säga var vi ska lansera, men vi kollar på alla urbana miljöer i landet, säger Mike Parishaian, Sverigeansvarig för Lime, till TT.

Utöver amerikanska Lime finns även svenska Voi och polska Blinkee på svenska gator i dag. Voi bekräftar att man har planer för fler svenska städer. En ytterligare aktör, tyska Tier, är på väg till Sverige, om man får tro bolagets sajt där det söks efter personal i Göteborg, Malmö och Stockholm.

– Vi tittar definitivt på marknaden, säger Noah Kruse, tillväxtmarknadschef på Tier, förteget till TT.

Men fordonen retar en del. Problemen rör allt från hur cyklarna framförs till att de i nuläget parkeras var och hur som helst – framför entréer, mitt på torg och trottoarer.

– Vi har en portal där medborgare kan skriva in, och dit kommer en del synpunkter. Man tycker att de är i vägen och att de lämnas hipp som happ, säger Johan Sundman, projektledare vid trafikkontoret i Stockholm stad, och fortsätter:

– Hittills har det funkat bra, och det beror nog framförallt på att det inte har varit så många scootrar.

I Madrid har det däremot gått så långt att elsparkcyklarna portades före jul, eftersom man ansåg att företagen inte har gjort tillräckligt för att informera kunderna om reglerna för hur cyklarna får användas.

Malmö har, som Sydsvenskan tidigare rapporterat om, också bestämt sig för att ta tag i vissa problem, berättar kommunens cykelstrateg Jesper Nordlund.

– Vi ska be polisen att vara mer synliga och kontrollera scootrarnas motoreffekt och om användarna bryter mot trafikregler. Att bötfälla när det görs överträdelser. Vi får se vad polisens har för resurser, säger han till TT och fortsätter.

– Vårt parkeringsövervakningsbolag ska bli mer aktiva med att flytta de cyklar och elsparkcyklar som är felparkerade.

Bolagen själva berättar att de försöker komma åt oansvariga kunder om de får tips om olämpligt beteende.

– Vi kan stänga ner konton för de som missköter sig, säger Caroline Hjelm, marknadsansvarig för Voi som även infört en geografisk spärr, som gör de omöjligt för kunder att avsluta en åktur och parkera i zoner med parkeringsförbud.

I Lund, där elscootrarna bara funnits i två veckor, är gatuchef Per Eneroth försiktigt positiv. Ytterligare en aktör är på gång att ställa ut scootrar, enligt honom.

– Vi kommer ha fler och fler.

TT: Hur många elsparkcyklar finns det plats för i Lund?

– Det är klart, om det plötsligt går från 300 till tusentals kommer det påverka oss mer.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV