Fallande priser, rabatter och kvällstidningar som gladeligen guidar konsumenter rätt i readjungeln. Den årliga ”svarta fredagen” (Black Friday) innebär en köpfest där konsumenten kan slå till på det mesta som går att köpa för pengar. Men kritiker menar att fenomenet är kontraproduktivt för ett samhälles strävan efter hållbarhet – och ett hot mot människors välmående.
Black Friday uppstod i USA och infaller årligen dagen efter tacksägelsedagen den fjärde torsdagen i november. I Sverige etablerades fenomenet först för fem år sedan och även i år väntas Black Friday summeras med försäljningskod och konsumtionsrusch i hela Norden.
Men bilden av Black Friday som en dag då allt reas ut stämmer inte, menar Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt:
– Varje bransch har sin livscykel. Generellt är det bättre att följa den cykeln än att rusa på reor. Går man in och inte vet vad man vill ha är det lättare att bli lurad, säger han till DN.
Konsumentmedvetande är också något som föreningen Medveten konsumtion vill lyfta fram i samband med årets Black Friday. Västvärldens självbild som ett föredöme för utvecklingsländer är skev, anser organisationens kommunikationsansvariga Jonna Elofsson Bjesse.
– När det gäller privatkonsumtion måste vi inse vår egen roll, och trycka på glappet som finns mellan forskning och konsumenter. Konsumtion är kopplad till livsstil och vår livsstil är inte hållbar, säger hon till Syre Stockholm.
65 procent av alla utsläpp av växthusgaser som kan kopplas till svensk konsumtion sker bortom landets gränser, visar en ny rapport från Naturvårdsverket framtagen av en rad forskningsinstitut och Statistiska centralbyrån. Resultaten går stick i stäv med de hållbarhetsmål som Sverige har antagit och efterfrågar globalt samarbete kring. Ändå är det inte piskor utan positiva exempel som i slutändan kan vända utvecklingen, tror Jonna Elofsson Bjesse:
– Vi har länge haft råd att flytta våra avtryck till andra länder. Forskning visar att det har vi inte längre. Vad som behövs nu är mindre och bättre konsumtion.
Konsumtion – ett beroende?
Tanken på hållbar konsumtion och en sund inställning till vad som är behov och vad som är ett beroende är något som Patrik Wincent, terapeut och programledare för programmet Lyxfällan, diskuterar i en debattartikel på SVT Opinion.
Frågan är inte om – utan när – samhället ska börja tala om överkonsumtion som ett beroendeframkallande missbruk: ”Konsumtionen har blivit en naturlig del av våra liv och en viktig del i Sveriges ekonomiska välstånd. Att vi handlar anses positivt för samhället, men köpberoende är att jämföra med andra missbruk. Spelberoende, alkoholmissbruk och sexmissbruk, till exempel. Konsumtion gynnas och vi blir uppmanade att handla för att gynna ekonomin. Vart vi än vänder oss så finns det reklam och uppmaningar till shopping”, skriver Patrik Wincent.
Black Friday har blivit ytterligare ett köptillfälle för konsumenter vid sidan om julruschen och mellandagsreor. Och för många mynnar köpruset ut i en ekonomisk baksmälla efter nyårsfyrverkerierna.
Enligt Johan Krantz, analytiker på Kronofogden, finns det stora risker för överkonsumtion när reatillfällen infaller med jämna mellanrum, och särskilt e-handeln har ändrat köpmönster där allt fler väljer att betala med faktura.
– Problematiken med internetshopping är att det förvalda betalningsalternativet nästan alltid är faktura. För den absoluta merparten fungerar det bra men det finns en risk att man överkonsumerar eftersom man kan handla med pengar som man egentligen inte har, säger han till SVT.
Kronofogden noterar inte bara det ökade antalet obetalda näthandelsfakturor som hamnar på deras bord. Även antalet unga skuldsatta ökar generellt och särskilt unga kvinnor har, enligt Johan Krantz, varit snabba med att anamma faktura som betalningsmetod i samband med näthandel.
Trots prognoser om försäljningsrekord och konsumtionshets inför Black Fridays upplaga 2018 finner Rickard Lejonhjärta, projektledare för Ekoguiden vid Medveten konsumtion, skäl att vara positiv och blicka mot framtiden med tillförsikt.
– Det är stor skillnad på nu och för tio år sedan, säger han till Syre Stockholm.
Alternativ i sociala medier
Initiativ till köpfria ”vita dagar” i stället för att bli en del av Black Fridays överkonsumtion får stort gehör i sociala medie-kanaler och att tala om hållbar konsumtion och att de lokala valen och besluten påverkar på ett globalt plan är inte lika främmande eller utmanande som det en gång var.
– Nu är det mainstream. Vi som arbetar med de här frågorna behöver inte pusha lika mycket för att höras – vi behöver bara finnas tillgängliga. Folk vill göra sitt för att leva hållbart och många lösningar finns redan, mitt framför våra ögon, säger han.