Nej till Nobelcenter, nej till OS och nej till förlängning av Swedavias avtal för Bromma flygplats. När Alliansen och Miljöpartiet nu har bestämt sig för att styra Stockholm tillsammans står det klart att flera planerade projekt skrotas eller skjuts på framtiden.
Efter fyra år med rödgrönrosa styre i Stockholms stadshus står det nu klart att Miljöpartiet byter sida och går samman med de borgerliga partierna.
– Vi har inlett ett samarbete och det kommer att ta lite tid att hitta en form för det, men vi har haft ett fantastiskt samarbete inom Alliansen och nu är vi fullt fokuserade på att bjuda in ett femte parti, säger Anna König Jerlmyr (M) till TT.
Båda sidor säger också att utestängningen av Sverigedemokraterna var ett starkt bidragande skäl till att styra tillsammans.
Valrörelsen i Stockholm präglades av flera infekterade frågor där det rådde stor brist på enighet. Ett sådant exempel är Nobelcenter, som ursprungligen skulle ha byggts på Blasieholmen och där Moderaterna var ett av de partier som drev frågan hårdast.
Nu står det klart att det inte blir något Nobelhus på den tänkta platsen.
– Vi tycker att Nobelcenter är en fantastisk idé, men vi är också ense om att Blasieholmen inte är den rätta platsen. Därför kommer vi att ta upp en dialog med Nobelstiftelsen för att tillsammans hitta en lämplig lokalisering, säger Liberalernas Lotta Edholm på partiernas gemensamma pressträff.
Partierna meddelar också att man kommit överens om Bromma flygplats, en stridsfråga där MP sedan länge drivit linjen om nedläggning av Brommaflyget, medan Allianspartierna har varit mer oeniga. Nu står det klart att Swedavia inte kommer att få sitt avtal förnyat 2038.
– Det är en riksfråga på det sättet att vi inte kan göra något med avtalet förrän det löper ut. Men det är ju ett stadsutvecklingsområde, så det handlar om att planera för bostäder och sedan säkerställa flygkapaciteten på andra platser i regionen, säger Miljöpartiets Daniel Helldén.
Alliansen och MP har även beslutat att införa en miljözon på Hornsgatan, vilket innebär att de flesta dieselbilar inte kommer att tillåtas köra där. Dessutom kommer de styrande för närvarande inte att gå vidare med Östlig förbindelse, ett infrastrukturprojekt som engagerade Moderaterna under valrörelsen.
TT: Om man tittar på de frågor ni har kommit överens om ser det ut som om MP fått igenom många av sina hjärtefrågor. Vad har MP gett er i gengäld?
– Mycket av den moderata arbetsmarknadspolitiken där det handlar om att snabbt kunna komma i arbete, det kommer att bli väldigt viktigt under kommande år när fler riskerar att bli arbetslösa, säger Anna König Jerlmyr, som också nämner valfrihetsreformer på skolområdet, bland annat inom vuxenutbildningen, yrkesutbildningarna och SFI.
– Och vi ges även möjlighet att kunna sänka skatten.
På presskonferensen gjorde man också klart att Stockholms stad säger nej till att arrangera OS 2026 trots att Sverige är ett av de tre länder som konkurrerar om att få stå som OS-värd.
– Alla vill ha ju ha ett OS i framtiden, frågan är bara när. Just nu saknas det tillräckligt med underlag och det finns inte heller någon politisk majoritet för det i Stockholms stadshus, säger Anna König Jerlmyr.