… Anna Pettersson, teaterchef på Strindbergs Intima teater och producent för SIT:s feministiska Bergmanfestival.
I år skulle Ingmar Bergman ha fyllt 100 år. Nu får vi får en feministisk vinkel när fokus är de kvinnor som har arbetat med den världsberömde regissören. Kommer inte kvinnorna fram tillräckligt annars, har de fått stå i skymundan till förmån för män?
–Jag saknade kvinnornas perspektiv under det år som vi hyllar vår mest kända regissör. Bergman är ju i vår tid inte bara en yrkesperson utan har även blivit en symbol för ett konstnärligt geni som genomdriver sin vilja till varje pris men som också ser och förlöser skådespelarna i deras processer. I dag står vi inför frågeställningar om hur morgondagens ledare ska se ut.
Fick kvinnor chans att ta plats i en mansdominerad bransch?
– Skådespelerskorna som är inbjudna till festivalen kommer att bli intervjuade om hur det var att arbeta med Bergman, men också få frågor om hur deras yrkesmetoder och erfarenheter ser ut. De, liksom de övriga som Bergman arbetade med, har naturligtvis varit en stor del av hans framgång. Att film och teaterbranschen har varit dominerad av män känner vi ju till men hur dessa skådespelerskor har förhållit sig till det och hur de ser på det i dag det får vi höra under festivalen.
Bergman hade många fruar och enligt en aktuell dokumentär om honom var han manipulativ. Möter ni frågor kring sexism eller liknande i följderna av #metoo?
– Den bild som i dag målas upp av Bergman anser jag är problematisk med tanke på att vi verkligen är i behov av en utveckling i vår bransch. Han blir lätt sinnebilden för en stark ledare som agerar som han gör med motivationen att han är en känslig konstnärssjäl. Att intressera sig för Bergman genom en feministisk festival är att göra honom modern. Vi närmar oss honom med respekt men med kritisk hållning. Bergman som symbol är slittålig, han tål både kritik, humor och ömhet.
Vad ser du själv mest fram emot, vad kan du rekommendera som vi inte får missa?
– Tyvärr är premiären av festivalen utsåld, annars hade jag gärna velat att alla skulle få ta del av samtalen mellan de fantastiska skådespelarna Harriet Andersson, Gunnel Lindblom, Marie Göranzon och Ewa Fröling. Men tre av dem kommer tillbaka och blir intervjuade de övriga dagarna. Andra höjdpunkter är Ulla Josephson Åberg som berättar om sitt arbete som dramaturg och Karin Helander som håller en föreläsning utifrån barnets perspektiv med inslag av läsning och gestaltning av Jane Friedmann och Staffan Westerberg.