Traktorn skapar gröna melodier

Hur låter de olika nyanserna av grönt? Och går det att göra konst av lantbrukarens arbete? Det undersöker Johanna Byström Sims i konstprojektet Green noise.

– Det är intressant att göra utmanande konst utanför staden, för där sker den nästan aldrig.

Det säger konstnären Johanna Byström Sims vars verk The background noise of the world visas på ett fält utanför Jönköping 16 oktober.

Hon har länge intresserat sig för samspelet och motsatsen mellan stad och landsbygd. För några år sedan började hon titta på hur det skulle fungera att korsbefrukta konst och lantbruk, och fastnade för lantbrukarens tekniska hjälpmedel.

– Lantbruket har ett romantiskt skimmer över sig, men är i själva verket en väldigt högteknologisk näring. Det är spännande att det går att se deras vardagliga verktyg som ett konstverk.

The background noise of the world är ett ljudkonstverk skapat med en traktor med en så kallad n-sensor på taket. Sensorn läser med hjälp av infraröda sensorer av de gröna nyanserna på fälten, för att lantbrukarna som använder konstgödsel ska kunna avgöra hur mycket som behövs. I verket har Johanna Byström Sims omvandlat nyanserna till inspelade ackord som sätts ihop slumpmässigt och spelas upp under traktorns färd över fälten.

– Betraktaren kan uppleva det som att traktorn sjunger, om den inte känner till sensorn. Ljudet förändras också av hur traktorn rör sig och av omgivningarna, skogsdungarna runt omkring fältet får det till exempel att studsa.

Att skapa konst av lantbrukarens vardagsarbete var något som lockade Johanna Byström Sims.

– Lantbrukaren skulle göra körningen oavsett om jag var inblandad. På så sätt låter jag konsten vävas in i olika verkligheter. Det är då som konsten är som bäst och gör störst nytta. Personer som inte har upplevt mycket konst kan tycka att det är lite svårt och jag tror att det här verket kan öka förståelsen att konsten är en del av livet.

Under arbetets gång har hon testat konstverket med flera lantbrukare, och hon säger att alla har varit nyfikna på att delta.

– Den gröna färgen är livsviktig för dem, men de tittar på den för att veta hur de ska behandla sina fält och ser inte upplevelsen som något poetiskt.

En annan del av projektet är videoverket Reflectance of green, där Johanna Byström Sims har tagit datan som n-sensorn fångat upp på fälten och skapat ett rutmönster i olika gröna nyanser som förändras varje sekund.

– Det är min tolkning av ett böljande fält. Jag ser det som en utveckling av landskapsmåleri, där jag har valt andra verktyg än pensel och duk.

Johanna Byström Sims har tidigare inte arbetat med färg så mycket i sin konst, men hon vill gärna fortsätta arbeta med färgen grönt, och fylla på projektet Green noise med flera verk. Än så länge finns det inga fler planerade visningar av verken, men i bakhuvudet har Johanna Byström Sims en vision om att sprida The background noise of the world till olika platser.

– När man reste genom landet kunde man höra fälten sjunga på olika dialekter, eftersom fälten ser olika ut. Det vore trevligt att veta att varje gång det förbereds för vårsådd eller hösträfs så kommer det att låta.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV