Subkulturell design med samisk prägel

Tomas Ponga är designern som kombinerar det samiska med goth och andra subkulturella uttryck. Förutom smycken och skärp gör han klädkollektioner med allt från korsetter till kåpor i fantasystil.

Tomas Pongas föräldrar är konstnärer och silversmedar, och de driver också ett samiskt museum, så intresset för design kom redan i ung ålder.

– Jag började tidigt att leka med silver och tyckte att det var ganska spännande. Jag har väl alltid sett olika smycken och tänkt på hur jag kunde få dem bättre och snyggare och har varit rätt så kreativ.

Det första ”riktiga” smycket gjorde han under gymnasietiden.

– Då var jag inne på tatueringar mycket och började att designa olika idéer.

Någon tatuering blev det aldrig, erkänner han med ett skratt, men desto fler smycken inspirerade av tatueringar.

Klädskapandet är ganska nytt för Tomas Ponga och började med att han gick en kurs vid Umeå universitet som hette Design och kläder.

– Innan har jag skissat mycket på klädesplagg men inte riktigt fått till dem i verkligheten. Det var väldigt speciellt att se dem i verkliga material. Jag har väl lite vildare fantasi än det som kommer ut, men det har varit mycket nyttigt och inspirerande.

Examensarbetet blev stommen till hans första kollektion som han sedan har utvecklat och gjort mer personlig. Fantasy, lajv och medeltid har varit viktiga inspirationskällor med stora tyger, huvor och naturfärger. Kläderna är ganska androgyna.

– Jag försöker att designa mycket unisexplagg som alla kan bära.

Den senaste kollektionen innehåller många korsetter i läder och olika bomullsplagg, främst i svart och lila. Eftersom Tomas Ponga också håller på med silversmide ingår det en hel del smycken i plaggen. Gothen är en viktig inspiration men hans kläder har en mer elegant prägel, menar han.

– Mycket av det jag jobbar med är ett möte mellan mitt samiska ursprung och det subkulturella. I den här kollektionen har jag mest gått mot subkulturen, men man kan se att vissa plagg har mönster som kan förekomma i det samiska.

Att han valt att blanda dessa olika inspirationskällor är ganska naturligt, menar han.

– Jag har svårt att bära helt traditionella samiska kläder. Jag vill gärna att man ska visa upp vem man är.

Däremot betonar han att det är viktigt att vara väl insatt i traditionerna för att kunna experimentera med dem.

– Jag tycker att det är viktigt, så att man får fram rätt budskap med det. Många gånger är det bara ett stilexperiment att byta färg på olika delar av dräkten. Även det kan vara svårt för vissa att hantera.

Men från samiskt håll har han fått ganska mycket positiva reaktioner på sin design. Och han tror att traditionell samisk design alltid kommer att finnas kvar.

– Även om man gör om och designar om mycket av det gamla borde man också alltid ha en bakgrund om varifrån det kommer.

Från olika subkulturer har intresset varit stort.

– De tycker verkligen att det är spännande att se en annan kultur också, som ändå har mycket kopplingar till subkulturen. De som bär min design är folk som vågar visa vilka de är. Jag ser gärna att folk vågar testa och experimentera.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV