Osäker framtid för Sveriges största cykelkök

I Malmö har cykelköket drivits på Stpln i tre år och verksamheten har blivit föregångare inte bara för de svenska cykelköken, utan även för verksamheterna i Oslo och Riga. Men framtiden för cykelköket i Malmö är osäker.

– Just nu löser vi det månad för månad, berättar verksamhetsledare Katarina Älg.

Cykelköket i Malmö har växt i både popularitet och omfång. Målet år ett var att få tusen besökare. I dagsläget kommer över 6 000 mekare om året. Inspirationen kom från Los Angeles och San Francisco. Malmö var först i Skandinavien med sitt cykelkök.

– Det har blivit mycket större än vad vi trodde. Vi skulle kunna ha ännu mer folk med större lokaler, säger Katarina Älg.

På cykelköket i Malmö kan man göra allt från att laga en punktering till att renovera en helt ny cykel. Delarna får man gratis och det kostar ingenting att vara med.

– Det kommer folk från alla stadsdelar, allt från vanliga svenssons till studenter, flyktingar och äldre damer. Det blir ofta möten som normalt inte sker och folk hjälper varandra samtidigt som de återvinner några av de många cyklar som kastas dagligen.

För att höja nivån på mekandet har cykelköket i Malmö arrangerat olika kurser i allt från hjulbyggen till hur man ställer in växlar.

Katarina Älg hoppas att finansiering för cykelköket ska komma från kommunen.

– Vi har alltid haft mycket god kontakt med kommunen, men nu verkar vårt ärende ha fastnat någonstans. Det är synd, för Malmö vill vara en cykelstad och vi vill så klart hålla cykelköket öppet, säger Katarina Älg.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV