Musik gav skolan liv, lust och lärande

Den svenska skolan är krisdrabbad och allt fler hamnar mellan stolarna. När den psykiska ohälsan ökar bland elever blir lärandet sekundärt och överlevnaden primär. Men det finns vägar för att få de mest omotiverade unga människor att komma på rätt spår igen. Författaren, läraren och musikern Mikael Svennerbrandt har tillsammans med elever, föräldrar och experter sammanställt denna bok som inspirerar oss att våga tro på människan och aldrig ge upp.

Boken handlar om musikskapande som medel för elever som saknar behörighet till gymnasiet. L3-metoden står för Liv, lust och lärande och är en beprövad metod som blandar psykologi, metodik och pedagogik i samma skål och utgår från elevens förutsättningar. Metoden kunde prövas tack vare stöd från Rädda barnen och projektet Rädda barnens musikprojekt kunde pågå under ett par decennier fram till 2011. Målgruppen var ungdomar mellan 16 och 19 år med tunga bagage som misslyckats i skolan men hade ett genuint intresse för musik. Genom musikskapandet startade en växtprocess mot en mer positiv identitet. Tillsammans med de fyra pelarna: trygghet, tillit, rutiner och harmoni skapades en psykosocial miljö där varje individ blev sedd och bekräftad av lärare som aldrig tillät dem att ge upp tron på sig själva.

I boken vittnar före detta elever om hur projektet räddade deras liv. Från att ha mått dåligt, ägnat sig åt självdestruktivitet, haft hög frånvaro i skolan och obefintlig självkänsla fick tiden i projektet dem att se annorlunda på sig själva. Att äntligen bli sedd och tagen på allvar var för många en omtumlande och ny erfarenhet som kunde göra ont men också fick dem att släppa sargen och ta tag i sina liv.

Jag har själv erfarit hur en ung människas liv kunnat vändas till det bättre genom den här metoden. Att se gnistan tändas i en ung människa vars självkänsla nått botten är mäktigt.

Boken vänder sig till bland annat pedagoger och människor som kommer i kontakt med barn och unga med särskilda behov, men alla borde läsa boken och förstå att unga människor på glid behöver kärlek och utmaningar att växa. Det är viktigt att blåsa liv i de gnistor som finns och inte släcka dem. Skolan behöver återfå sina mjuka värden men är i dag en hård värld styrd av budget, där elever ska pressas in i ett system med höga krav där de i många fall förvandlas till något de inte är. Och där tappar de sig själva.

De samlade texterna i L3-metoden – en vägledande modell ger oss mod att våga lämna det traditionella klassrummet och testa något helt annat.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV