Landsortsbussen läggs ner när staden får fler turer

Nu rullar de sista turerna av busslinje 525 i Östergötland. Den 18 juni stängs linjen till förmån för tätortstrafiken.

– Vi bjöd nyligen in politiker i Linköpings kommun för en paneldiskussion här i Stjärnorp. De kom men vi fick bara beskedet att beslutet om nedläggning är taget, säger Anna Holm, ordförande i Stjärnorps byalag som engagerat sig i frågan tillsammans med Stjärnorps sportklubb.

Att en busslinje på landsbygden läggs ned är inte unikt. Nu är det Östgötatrafiken som beslutat att minska och lägga ner flera linjer, bland annat sträckan Ljungsbro-Södra Hult i Östergötland. Mitt i denna cirka 1,5 mil långa slinga ligger Stjärnorp, som inte är en specifik ort utan ett område med utspridda bostäder som hyser ungefär 700 personer. Bland dem finns omkring 20 gymnasieelever som hittills kunnat åka med linje 525 till Ljungsbro för att där byta buss och åka 1,5 mil till sin skola i Linköping. Även ungdomar i grundskolan har använt bussen som färdmedel till skolan i Ljungsbro.

– I höst ska grundskoleeleverna i stället åka med en skolskjuts men gymnasieeleverna har inte rätt till skolskjuts. Det finns fria skolval men om man inte kan ta sig till skolan så är det ju inget fritt val, säger Anna Holm.

Pengarna som blir över till följd av nedläggningarna satsas på tätare trafikering av tätortstrafiken i Linköping.

– Man säger att bussen behövs bättre i Linköpings city så att resenärerna där bara ska behöva vänta i två minuter. Om bussen här försvinner och folk köper ytterligare en bil vänjer de sig vid det och då kan det bli svårt att få dem att börja åka buss igen även om linjen kommer tillbaka. Jag känner också till de som valt att sälja sitt hus i Stjärnorp och flytta till Ljungsbro, säger Anna Holm.

Linje 525 har fyra till fem turer på vardagar och en på lördag och söndag. Enligt Östgötatrafiken beror nedläggningen på för få resenärer. Anna Holm förklarar att de som kämpar för bussen inte kräver att alla turer ska finnas kvar.

– Det räcker med en morgontur och en på eftermiddagen på vardagar så att vi kan lösa det för barnen.

Istället för busslinje erbjuder kommunen närtrafik. Resenären beställer transport minst två timmar före avfärd. Ofta samåker man med andra vilket kan innebära väntetider. Närtrafiken löser dock inte problemet med gymnasieeleverna eftersom den bara är i trafik under speciella tider på dagen som inte är anpassade till skoltiderna. Kostnaden för en resa tur och retur är 80 kronor.

När linje 525 försvinner minskas även chanserna för ungdomar i Stjärnorp att utöva aktiviteter i Ljungsbro. Om inte föräldrar skjutsar återstår bara det begränsade utbudet i Stjärnorp. Även integrationen kan bli lidande på grund av indragen buss. De nyanlända ungdomar i Ljungsbro som spelar fotboll i Stjärnorps SK blir av med sin transport.

Efter all kamp funderade man i Stjärnorp på att starta ett eget bussbolag.

– Men med löner, försäkringar och upphandlingar, som vi kanske hade förlorat, blir det för ovisst ekonomiskt, säger Anna Holm.

– Ännu vet vi inte vad som händer när busslinjen försvinner. Men det är tydligt att vi inte har samma rättigheter som i staden. Stjärnorp utarmas. På senare år har skola och affär försvunnit och här finns varken vårdcentral eller apotek. När busslinjen tas bort blir det mindre attraktivt att flytta hit.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV