Konsumtionskritik i konsten

Habegär, massproduktion och ifrågasättande av konsumtionssamhället. Det är några teman i utställningen Klubb konsument som har vernissage på Örebro konsthall den 26 april.

På ett bord ligger högar med hundratals teckningar av dyra och exklusiva varor. Konstnären Alevtina Kakhidze började göra dem när hon först kom till Västeuropa, berättar hon.

– Jag gick till butiker och stod där i timmar. Jag bara tittade. Varför hände detta mig? Jag tror att det var för att jag växte upp i Sovjetunionen: på den tiden var du tvungen att vänta på din tur för att köpa ett bord, och du utsattes aldrig för variation eller saker som egentligen inte behövdes. Jag är säker på att det finns människor både i mitt land och här i Sverige som tycker om saker i skyltfönstren men känner sig osäkra framför dem eftersom de inte kan köpa dem. Men i mitt projekt, där jag tecknar varor, finns det ingen gräns för vad jag kan tycka om och vad jag kan teckna…

Hon påpekar att verken kan ses både som hyllningar och kritik av konsumtion.

– Jag är medveten om att jag på ett sätt befinner mig inuti problemen med konsumtion – visst tecknade jag alla de där varorna för att jag älskade föremålen – men samtidigt observerar jag vad som händer när jag är i närheten av varorna. Jag är intresserad av att dela den upplevelsen genom mina verk. En gång minns jag att någon sa att mitt projekt är starkt konsumtionskritiskt och ingenting annat. Visst innehåller det en del ironi kring konsumtionskulturen, men min ståndpunkt är inte så uppenbar. Mina vänner i Stockholm säger att de inte känner något begär efter att äga föremålen som jag tecknar, men att de känner ett begär efter mina teckningar.

Originalen har Alevtina Kakhidze gjort i blyerts, men de som visas här har massproducerats i kopiator. Verket Unlimited är delvis en performance, där konstnären står och kopierar under en hel arbetsdag. Resultatet blir en kommentar till både massproduktion och konstens värde.

– Idén är att det finns högar med kopior, men besökarna får inte ta dem. Alevtina Kakhidze gör grejerna begärliga – man vill gärna ha något att ta med sig hem.

Det säger Niklas Östholm, som är intendent på Konstfrämjandets förbund som producerat Klubb konsument.

Utställningen är uppbyggd som en så kallad pop-upbutik, en tillfällig butik, som konstnären Mattias Åkesson har formgivit. Han har också varit med i idéarbetet kring själva utställningen tillsammans med Niklas Östholm.

Åtta konstnärer deltar med verk som ger olika perspektiv på vardagskonsumtion, konst och medlemskap. Ett av verken ligger på klubbkonsument.se där vem som helst kan registrera sig för medlemsförmåner, precis som hos en butik. Men ”klubben” är en del av verket In this together av konstnären Maria Andersson. Det fungerar ungefär som ett interaktivt spel där medlemmen får nyhetsbrev och ska samla på konsumtionssymboler.

– Samtidigt som verket är ett konstverk i sig, blir det också som marknadsföring för utställningen, säger Niklas Östholm.

Flera av verken innehåller en hel del humor. Ett exempel är Andreas Gedins verk, där han köpt en skjorta på H&M. Han har sedan smugglat in den i andra H&M-butiker och därmed lyckats betala för den tio gånger.

– Han har stört H&M:s system utan att systemet har märkt det, i en form av omvänd stöld.

Ett annat är Johan Tiréns affischer med titeln Epilog. Där har han utgått från texter som arkitektfirmor och kommuner har skrivit om framtida köpcentra, men formulerat om dem till dåtid. ”Det var det perfekta utflyktsmålet för hela familjen. Valmöjligheterna var stora.”

– Det finns en touch av humor men också något melankoliskt och lite kusligt över det, eftersom det handlar om vår samtid.

Niklas Östholm tycker att en av de mest intressanta frågorna kring konsumtion är hur låsta de flesta av oss är i konsumtionssamhället.

– Jag kan som person vara konsumtionskritisk, men samtidigt har jag ett begär som kan vara svårt att tygla. Den dynamiken tycker jag är intressant. Flera av konstnärerna i utställningen leker med marknadsekonomin som ett slutet system som vi alla bär upp, men som vi också kan påverka lite grand. Vi är både innanför och utanför.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV