Cirkus Cirkör överskrider gränser i Limits

I den nya föreställningen Limits uppmuntrar Cirkus Cirkör publiken att flytta fram gränserna både för sig själva och mellan nationer. Den 19 mars blir det premiär i Västerås.

Nycirkuskompaniet Cirkus Cirkör har alltid varit gränsöverskridande oavsett om det handlar om artisternas begränsningar eller uppdelningen mellan olika konstformer. Förra året tog de temat ett steg längre i föreställningen Borders där de dels firade sitt 20-årsjubileum med en lektion i nycirkusens historia, och dels undersökte överskridandet av personliga och nationella gränser. Limits är en turnéversion av Borders med färre medverkande och ett uppdaterat innehåll. Bland annat kompletteras scenbilden med nya filmprojektioner.

– I Borders drog Cirkus Cirkör paralleller mellan gränser som stängs i världen och det gränsöverskridande som cirkusartister jobbar med hela tiden. Målet i Limits är att alla i processen ska överskrida sina gränser och våga göra sådant som vi är rädda för.

Det säger kompositören Samuel Andersson som har gjort musiken till flera av Cirkus Cirkörs tidigare produktioner, bland annat Knitting peace och Borders. I Limits har han fått en ännu mer framträdande roll. Förutom att framföra musiken live på olika instrument och med liveloopar, går han även på styltor, flyger genom luften och klättrar.

– Det är mycket redan att som en person göra all musik. Jag har varit utbränd och kommit tillbaka och nu balanserar jag på gränsen för vad som är möjligt för mig. Det är passande för föreställningen.

Han tycker att det är roligt att komponera för Cirkus Cirkör eftersom han har stor frihet.

– I varje projekt med Cirkus Cirkör slänger man sig ut och försöker att släppa hämningarna och det som är tryggt. Jag kan göra lite vad som helst och det tycker jag om.

Samuel Andersson brukar börja med att bygga upp ett bibliotek av ljud som knyter an till föreställningens tema. För Borders och Limits har han bland annat spelat in ljud vid Öresundsbron, exempelvis inuti en av de stora pelarna. Sedan har han komponerat fritt och inte dragit sig för att blanda olika stilar. Det har blivit allt ifrån västafrikanska, romska och egyptiska influenser till americana och svensk folkmusik.

Borders och Limits är kanske Cirkus Cirkörs mest politiska föreställningar hittills och Samuel Andersson tycker att regissören Tilde Björfors lyckas hitta en bra balans mellan det politiska och det konstnärliga utan att skriva publiken på näsan. Limits innehåller en del fakta, till exempel om hur många som omkommit på Medelhavet de senaste åren och hur stor chansen är att överleva i Syrien jämfört med på havet.

– Men det är inte jättetydligt var vi står utan det handlar mer om att ventilera läget i världen och berätta med nycirkus. Det är starka bilder som är väldigt konstnärliga och som man tolkar olika beroende på vad man har för bakgrund.

Kopplat till turnén finns en utställning och ett upprop. Arrangörerna har möjlighet att lyfta fram positiva lokala initiativ som överskrider gränser och som kan inspirera besökarna att engagera sig.

I Västerås blir det utställning och försäljning i ett samarbete med gruppen Tillsammans gör vi skillnad (TGVS) som bland annat gör insamlingar till flyktingar och nyanlända. De arrangerar också aktiviteter där asylsökande och icke-asylsökande möts, exempelvis sy- och stickkaféer och familjedagar.

Tanken med Limits är att publiken ska uppmuntras att tänka nytt och tänja på sina gränser.

– Jag blir inspirerad av att se nycirkusartisternas arbete och det tror jag att publiken blir också. Jag hoppas och tror att man får mod att våga överskrida sina egna begränsningar. Det är ofta rädsla som stänger gränser, säger Samuel Andersson.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV