Energi · Mat med Jenny

En lycklig matbutik som är början på något större

Det var i mitten av augusti och musikfestivalen Way out wests besökare plaskade runt i Slottsskogens gyttjepölar. På Olivedalsgatan befann sig tre stressade killar i färd med att öppna en vegansk butik. Tack vare festivalen rörde sig många i området och butiken hade inte ens öppnat när de första kunderna strömmade till. ”Vi stod och registrerade varorna samtidigt som vi tog betalt. Det gick så snabbt. Butiken förändrade våra liv” berättar Mikael Tronvik.

Han och de goda vännerna Daniel Hugin och Sebastian Palmdahl lärde känna varandra när de studerade ekonomi i Skövde. Drömmen om att starta eget företag kanske inte direkt kretsade kring att öppna en vegansk matbutik, men nu står de här och kränger sojakorvar och fryspizzor.
Butiken heter Happy vegan och hade officiell invigning den 27 augusti. Från att ha skrivit kontrakt på lokalen fram till premiärdagen hade de en månad på sig att helrenovera, testa produkter och planera inköp och hyllplatser. Och så klart börja marknadsföra sig. Annonsering var inte nödvändigt.

– Vi involverade hela vegancommunityn genom att fråga veganerna vad de ville ha. Folk skrev önskelistor och vi köpte in varenda produkt. Vi tog till exempel in hela Astrid och apornas sortiment, vilket resulterade i att de i sin tur gjorde reklam för oss i sina kanaler, säger Mikael Tronvik, som är utbildad inom marknadsföring.

Han och Daniel Hugin tar emot efter stängning och bjuder på kaffe från rostaren Per Nordby och en ny chokladkaka som de funderar på att köpa in.

– Du måste prova den med mocca. Den är riktigt god, säger Mikael Tronvik och tar själv ett par rutor.

Daniel Hugin lovordar sitt kaffe och pratar sig varm om hur mycket han uppskattar hängivenhet och nörderi, oavsett om det gäller kaffeentusiasten Nordby eller handlar om att fördjupa sig i livsmedelsbranschen. Det var långt ifrån självklart att de tre vännerna skulle öppna just butik. Det var Sebastian Palmdahls idé.

Han är vegan och sa en dag till Daniel Hugin att det borde finnas en butik där han slipper vrida och vända på allting.

– Då svarade jag att om du vill starta en butik, så hänger jag på. Jag har alltid velat starta företag. Jag är intresserad av mat och jag kan det här med entreprenörskap. Sebbe kan logistik och inköp. Vi plockade in Mikael som kan marknadsföring. Så Sebbe övertalade oss om att veganism är den rätta vägen, berättar Daniel Hugin.

Mikael Tronvik är numera nästintill vegan. Han gör undantag emellanåt, om han blir bjuden. Han berättar att hans familj kommer från Serbien. Han är uppvuxen med att vara tacksam när någon bjuder på mat. Lagar någon mat så äter man, även om det skulle slinka med en skvätt mjölk. Daniel Hugin äter också mest veganskt.

– Vi måste ändra vårt beteende. Det finns inga argument för att inte äta veganskt. Vi vill inspirera folk så att det blir naturligt för dem att gå över till veganskt. Folk ska inte behöva känna tvång. Man kan äta veganskt varje dag  eller prova en gång i månaden. Man måste börja nånstans, säger Daniel Hugin.

De tar ett varv runt i butiken, lyfter på burkar och presenterar sina favoriter. De dyker ner i den långa frysdisken och visar upp veganska varianter av räkor, torsk, blodpudding och korvar. Här finns det mesta för den som enkelt vill skippa köttet, utan att egentligen behöva göra avkall på det goda.

– Det finns olika typer av veganer. Vissa av våra kunder vill ha mat som liknar kött, så att de kan äta falukorv med mos precis som vanligt, medan andra är äcklade av sådana produkter, säger Daniel Hugin.

Det kan vara klurigt att hitta veganskt lösgodis i vanliga butiker. Många försöker tolka innehållsförteckningarna med hjälp av särskilda appar. På Happy vegan behöver man inte ens fundera. Det är bara att hugga in. Jenny Luks

Kunderna kommer i alla skepnader. Yngre veganer som köper ett kilo lösgodis. Äldre veganer som intresserar sig för de mer hälsosamma och ekologiska produkterna. Och föräldrar till veganer, som vill handla något gott till sina barn. Det är bekvämt för dem att komma till Happy vegan. Inget kan gå fel. Allt är ju veganskt, in i minsta lilla e-nummer.

Konkurrensen från de stora livsmedelskedjorna skrämmer dem inte. Tvärtom ser de det som en tillgång. Om de inspirerar ICA att bli bättre, måste de själva bli bättre och det gynnar alla. Ironiskt nog visste de inte, när de skrev kontraktet på Olivedalsgatan, att det nyligen legat en annan vegansk matbutik bara ett kvarter längre bort. Den bar sig inte. Läget var fel, sa ägaren.

Men killarna ser positivt på Happy vegans framtid. De har storslagna planer. Spejar man ut över den nuvarande lokalen inser man att  butiken väldigt snart kommer att växa ur sina kläder.

– Vi kommer definitivt expandera. Butiken är bara ett första steg. Vi är pålästa. Vi är duktiga killar. Vi är ett bra team, som kan marknadsföring, inköp och matlagning och vi tycker om att arbeta tillsammans, säger Daniel Hugin engagerat.

Mikael Tronvik blir minst lika upphetsad när framtidsplanerna kommer på tal. Han tror att 50 procent av befolkningen kommer vara veganer om trettio år. Happy vegan ska vara det självklara valet, en affär som inte bara blir ett litet helgnöje. Som en vanlig ICA-butik, fast helt djurfritt.

– Inom ett par år har vi en större lokal, på en mer strategiskt plats. Vi vill ha en helhetsbutik med allt från mat till toapapper och tandpetare. En supermarket helt enkelt. Vi vill ha eget bageri också. Och restaurang, där man kan få testa maten innan man beställer. Och catering och konditori. Vi har inte ont om idéer, skrattar han.

En man gläntar plötsligt på dörren och frågar om det är öppet. Butiken stängde för en timme sedan, men det gör inget. För Happy vegan-killarna är goda kundrelationer extremt viktigt. De försöker prata med alla som kommer in och få dem att känna sig välkomna. Mannen som vill shoppa, inleder genast ett samtal, medan han målmedvetet plockar nötter från naturgodislådorna.

När han gått, är det dags att stänga och låsa. De sista rutorna från chokladkakan går åt.

– Det är det här jag vill göra, att jobba med något som känns moraliskt bra. Det var inte helt lätt att säga upp sig från mitt gamla jobb, men jag har alltid velat arbeta med saker som sprider ett bra budskap. Veganism fanns inte på tapeten tidigare, men nu inser jag att det inte finns några anledningar till att inte välja veganskt, säger Mikael Tronvik.