Startsida - Nyheter

Energi · I blickfånget

Butiken som blandar nostalgi med miljötänk

Retrobutiken Kvillehyllan på Hisingen har ett ovanligt koncept. Ägaren Melisa Milak köper inte in prylar och säljer dyrt. Här är det i stället kunderna själva som är säljare, genom att hyra hyllplatser i butiken. Idén är sprungen ur Instagramkontot Vi rensar.

Till höger om entrén, precis vid skyltfönstret, står en soffgrupp där kunderna gärna får slå sig ner med en kopp kaffe. Kaffet serveras ur en orange tevekanna, tillsammans med klassiska kondisbitar på ett kakfat med fot. Soffgruppen går i rostbruna toner med storblommigt strukturmönster. Det finns en angenäm bekvämlighetsfaktor i soffan, som är svår att finna i dagens kantiga och grå divansoffor med låga ryggstöd.

Det är just så det är med second hand. Vissa saker är sköna och praktiska. Andra saker undrar man hur i hela fridens namn de ens kunde tillverkas. På Kvillehyllan finns både och. En soffa att sjunka ner i, en tavla att förlora sig i och ett modellskepp gjort av djurhorn. Det är de udda sakerna som säljs först, berättar Kvillehyllans ägare Melisa Milak, medan hon visar upp det märkliga skeppet.

– Folk vill gärna ha en pryl som blir en snackis. Gärna konstiga grejer i något oväntat material. Man tänker: ”Vad är det här? Hur har man tänkt?”. Sådana saker säljer bra. Det finns kunder till allt, säger Melisa Milak.

Kvillehyllan öppnade i juli förra året. Affärsidén är att säljare kan komma till butiken och hyra hyllplatser. De sätter själva priserna och sedan tar butiken 20 procent i kommission. Och hyllorna gapar aldrig tomma. Ända sedan start har intresset varit stort.

– Vi har aldrig haft problem med att fylla hyllorna. Man hyr fyra hyllplan, prismärker och lägger upp prylarna själv, och vi säljer dem sedan åt dig. Det går även bra att ta med större saker som till exempel möbler. Min syster Alisa, som också jobbar här, är jätteduktig på att inreda butiken snyggt, säger Melisa Milak.

Hon har en bakgrund som organisationsutvecklingsanalytiker och privatrådgivare på bank, och det låter kanske som en kontrast till att driva second handbutik. Men intresset för retroprylar upptäcktes redan under högstadietiden, då hon älskade att gå på loppis och leta efter annorlunda saker. Att byta ut rådgivarkostymen mot 70-talsklänning kändes helt rätt. Idén till att starta butik utvecklades tack vare Instagramkontot Vi rensar som har över 8 000 följare.

– Vi rensar fungerar lite som en onlineloppis. Vi lägger upp andras bilder och repostar saker som folk vill sälja, men det började bli för stort. Många kände ett behov av att umgås och prata om gamla minnen och inte bara sälja saker. De ville diskutera sina känslor kring prylarna och komma bort från nätet och i stället träffa nya människor, säger Melisa Milak.

Resultatet blev Kvillehyllan, den lilla men förvånansvärt rymliga butiken på Kvilletorget. Butiken har blivit lite av en träffpunkt och många av kunderna har blivit kompisar. Det går utmärkt att bara komma in på en kopp kaffe. Melisa Milak har lärt sig namnen på många av kunderna.

– Våra kunder är väldigt omtänksamma och snälla. Vi börjar bli som en familj. Ingen har någonsin sagt något elakt. Förutom när vi hade stängt över jul och nyår. De sa: ”Vi dödar er om ni stänger”, säger Melisa Milak skämtsamt.

Butiken fylls på av kunder. Vissa tittar mest och andra vill shoppa. Det finns mycket att välja på. En liten symaskin för barn, ett Elvisporträtt, två troll, en porslinspudel, en köksgrupp, brudklänningar, vinylskivor, porslin, glas, lampor, mattor, skyltdockor, hattar, smycken och klockor. Melisa Milak är själv förtjust i vintagesmycken och visar upp sina örhängen. Men att själv köpa saker från butiken händer ganska sällan.

– Det blir en mättnadskänsla när man lever i allt det här. Men jag har vissa svagheter. Om det kommer in en klänning i min storlek så köper jag den direkt. Jag är inte på jakt efter de fina sakerna, utan jag vill ha saker som jag trivs med. Man kan kanske tro att jag inrett mitt hem som ett museum, men så är det inte. Dessutom har min sambo och jag lite olika smak, säger hon och visar bilder från sitt privata Instagramkonto.

Egentligen är Kvillehyllan ingen uttalad retrobutik, men redan från starten fick butiken en tydlig retroprägel. Det är de sakerna som säljer bäst. Inredningsprylar är mest populära, det vill säga saker som man egentligen inte behöver – Melisa Mirak kallar det för villhöver. Genomsnittskunden är runt 30 år, men även äldre brukar titta in.

– De yngre kunderna handlar second hand av miljöskäl och de är ute efter inredningsprylar. De kommer gärna in och köper presenter, eftersom de har ett stort miljötänk och inte vill köpa nytt. De äldre kunderna handlar främst av nostalgiskäl. Jag skulle väldigt gärna se fler äldre i butiken, säger hon.

Kaffet är uppdrucket och en kund sneglar på den stora samlingen med smycken i glasmontern på köpmansdisken. Någon annan ställer en fråga om ett par glas. Det händer hela tiden något i butiken, men det är samtidigt rofyllt och avkopplande. Den 22 april väntar en releasefest med musik, mingel och signering av boken Reseguide till 50-talet av Peter Mannerfelt, där Kvillehyllan finns omnämnt. Kvillehyllanfamiljen växer konstant.

– Vi förändras hela tiden. Butiken är en organisk liten sak. Det finns utrymme för oss att växa och fortsätter vi i den här takten kommer vi absolut finnas kvar om fem eller tio år. För allas skull, säger Melisa Milak innan hon hjälper kunden vid glasmontern.


En av de näpnaste sakerna från veckans utbud är den lilla symaskinen för barn, en fullt fungerande Singermaskin för de lite mindre skräddarna. Jenny Luks


Kläder har en given plats i en second handbutik, i synnerhet från 50-, 60- och 70-talet. Jenny Luks


50-talet är ständigt trendigt för retroälskare, både när det kommer till teakmöbler och nostalgiska inredningsdetaljer som bringar minnen tillbaka. Kvillehyllans ägare Melisa Mirak är dock mest förtjust i 70-talet. Jenny Luks


På Kvillehyllan finns möjlighet att bli av med sådant man inte längre behöver. Det går att få guidning när man prissätter sina saker. Jenny Luks


Öppna i helskärm

1 / 4

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV