Clowner utan Gränser spelar i många flyktingläger runtom i världen, men de har även föreställningar för asylsökande i Sverige. Vi har pratat med göteborgaren och akrobatartisten Aurelia Ingelvide som just nu är ute på turné med föreställningen Off-ish.
Sedan 1996 har den ideella organisationen Clowner utan Gränser (som är en del av det internationella Clowns Without Borders) spelat i flyktingläger, ungdomsfängelser och andra utsatta miljöer runtom i världen med målet att skänka tröst och glädje åt barn som befinner sig i svåra situationer. De senaste åren har de bland annat spelat mycket för rohingyer i Bangladesh och Myanmar, men även i Nigeria och i Mellanöstern.
– När väl mat och vatten finns på plats måste en också se till att andra behov, som att känna hopp och mening, säkerställs hos människor. Där kommer vi in, berättar Karin Tennemar som är kommunikatör på Clowner utan Gränser.
Föreställningar i Sverige
2013 började de även göra föreställningar för flyktingar som kommit till Sverige.
– Vi bestämde oss för att vi ville ge de som kommer hit ett varmt välkomnande. Själva asylprocessen innebär ju också ofta en hård påfrestning och därför ser vi att det är viktigt att jobba med deras psykiska hälsa, säger Karin Tennemar.
I år har Clowner utan Gränser fått ett stöd av Europeiska asyl-, migrations- och integrationsfonden (Amif) för att kunna driva ett treårigt projekt som de kallar för Cirkus för hopp och styrka. En del av projektet är föreställningen Off-ish (en ordvitsig kommentar till kontorsmiljön som den utspelar sig i) som hade premiär i Malmö i tisdags och som under fem veckor kommer att spelas på olika introduktionsprogram på gymnasieskolor.
Flyttkartonger
En av de som är med i föreställningen är artisten och akrobaten Aurelia Ingelvide som tillsammans med Alrik Lundin och Mari Vincetz har skapat en föreställning där flyttkartonger spelar en viktig roll.
– Föreställningen utspelar sig i en kontorsmiljö uppbyggd av flyttkartonger där det monotona kontorsarbetet övergår i allt knasigare situationer under loppet av arbetsdagen. Vi valde att arbeta med kartonger eftersom de är både lätta att kasta runt och bygga med, berättar Aurelia Ingelvide.
Aurelia har utbildat sig till akrobat på en cirkusskola i Danmark och jobbar i dag som frilansande artist, bland annat uppträder hon ofta på galor, mässor och event. Hon blev bekant med Clowner utan Gränser genom att hon bodde i ett kollektiv där en av de andra medlemmarna skulle åka ut på turné med organisationen och blev då själv sugen på att engagera sig. Turnén som hon är ute på nu är hennes första.
Många unga asylsökande bär på svåra trauman och obehagliga minnen – hur har ni tänkt kring det när ni har skapat föreställningen?
– Vi har diskuterat det mycket under produktionen och bland annat kommit fram till att vi inte ska använda oss av starka ljud eller saker som kan kopplas till krig. Vi märkte inget problem med det under premiären heller, tvärtom var alla väldigt positiva. Det var mycket skratt och många tyckte att det var en kul idé med flyttkartongerna.
Workshops
Efter föreställningarna håller artisterna workshops med ungdomarna där de får möjlighet att själva testa på golvakrobatik och att bygga pyramider, något som också verkar vara uppskattat.
– Det som är så speciellt med det här är att man får möjlighet att använda sin egen kropp som verktyg samtidigt som man också får vara kreativ och skapa saker, säger Aurelia Ingelvide som även berättar att hon gärna skulle vilja åka utomlands och uppträda för ungdomar som befinner sig i flyktingläger.
För den som är professionell artist och vill engagera sig i Clowner utan Gränser går det att ansöka via deras hemsida. Där kan man även bli månadsgivare, sponsra en turné eller starta en insamling.