Betygen ska bli mer rättvisa och kvaliteten i undervisningen ska förbättras. Det är målet när Skolverket nu presenterar förslag till förändringar i kurs- och ämnesplaner för grundskolan och gymnasiet.
Den nuvarande kursplanen har varit i kraft sedan 2011, och har mött kritik från flera håll. Lärare, elever och deras föräldrar har menat att de långa och krångliga betygskriterierna är svåra att tolka.
– Nu när det har gått några år är det rimligt att vi går in och tittar på hur det fungerar och justerar det lärarna tycker är besvärligt. Vi går tillbaka till grundtanken, men slipar av det som blev mindre bra, säger Anna Westerholm, chef för läroplansavdelningen vid Skolverket.
Förändringarna berör kursplanernas tre områden – ämnets syfte, centralt innehåll och kunskapskraven.
Styr undervisningen
Bland annat föreslås ett begränsat antal värdeord och anpassade formuleringar i kunskapskraven utifrån ämne, stadium och skolform. Det centrala innehållet har även bantats ner i de fall det har bedömts vara för omfattande i relation till undervisningstiden.
– Det kommer säkert diskuteras och alla kommer inte vara nöjda. Vissa lärare kan tycka att det är fel saker som sorteras bort. Det är inte med lätt hjärta vi har gjort kapningarna, men vi anser att det är nödvändigt att titta på hur många timmar det finns till förfogande och vad som är rimligt.
De allra flesta har lyft kunskapskraven som det mest besvärliga i den nuvarande kursplanen. De är tänkta att vara till för betygsättningen, men har kommit att styra undervisningen på ett sätt som det inte var tänkt, eftersom kraven varit för omfattande och detaljerade, menar Anna Westerholm.
Lärarna kanske sett sig tvungna att utgå från dessa vid planering och skapa en rad bedömningssituationer, i stället för att utgå från syfte och centralt innehåll och utveckla elevernas kunskaper, påpekar hon.
– Det riskerar att leda till stress bland både lärare och elever. En liten detalj i kunskapskraven kan stjälpa en elev och göra att den inte når ett betyg. Vi vill minimera de tröskeleffekterna.
Ber om synpunkter
Förslagen har till stor del utformats av lärare. Men nu uppmanas lärare att komma med ytterligare synpunkter på förslagen.
– Att vi får in synpunkter borgar för kvalitet i styrdokumenten, och med hjälp av lärarnas synpunkter vi vill försäkra oss om att det fungerar i praktiken, säger Anna Westerholm.
Lärare kan gå in på Skolverkets hemsida och se kursplanen för sitt särskilda ämne och ge kommentarer. Det kan göras fram till den 23 oktober.
När alla synpunkter gåtts igenom kommer myndigheten att skriva färdiga förslag som ska överlämnas till regeringen vid årsskiftet. Regeringen fattar sedan beslut om kurs- och ämnesplanernas slutgiltiga utformning.
Planen är att de reviderade kursplanerna ska träda i kraft höstterminen 2020.