Regeringen vill att klimatsmart flyg ska premieras, bland annat med lägre start- och landningsavgifter. Transportstyrelsen får nu i uppdrag att utreda om och hur avgifterna kan varieras mer än vad som redan görs.
– Vi vill minska flygets klimatpåverkan. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland och då vill vi pröva möjligheten att ha ytterligare differentiering av start- och landningsavgifterna, utifrån miljöprestanda och inte minst användning av biobränsle, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
I dag används redan differentierade miljöstyrande start- och landningsavgifter på flygplatserna Arlanda och Landvetter med över fem miljoner passagerare per år.
Tydligare miljöstyrning
Transportstyrelsen får nu i uppdrag att utreda om fler flygplatser kan omfattas av de miljöstyrande avgifterna. Myndigheten ska också se över om större skillnader i avgifterna kan införas mellan olika flygplanstyper och flygningar, beroende på bland annat planens miljöprestanda och användning av biojetbränsle.
Transportstyrelsen ska även analysera hur man med hjälp av avgifterna kan stimulera alternativa sätt för in- och utflygningar som kan minska bränsleförbrukningen. Eneroth hoppas att uppdraget ska leda till en tydligare miljöstyrning.
"Måste ställa om"
TT: Är det inte effektivare att stimulera till att välja andra transportmedel eller att minska flygandet, snarare än att stimulera till klimatsmart flygande?
– Vi gör också så – vi gör den största järnvägssatsningen i modern tid. Vi har en utveckling där vi flyttar över mycket mer gods på både järnväg och sjöfart. Naturligtvis handlar det om att stimulera alternativ men också om att flyget, som behövs i Sverige, måste ställa om, säger Eneroth.
I januariavtalet, den sakpolitiska överenskommelsen mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna, anges att klimatpåverkan från flyget ska minska, bland annat genom att ta fram ett förslag om miljöstyrande start- och landningsavgifter. Uppdraget är en del av januariavtalets genomförande.
Transportstyrelsen ska redovisa uppdraget senast den 31 mars nästa år.
Fakta: Utsläpp från flygtrafiken
Flygtrafiken står globalt för 2,6 procent av världens utsläpp av koldioxid och 4–5 procent av alla klimatpåverkande utsläpp.
I Sverige utgör de klimatpåverkande utsläppen från flyget cirka 8 procent.
För att möta de ökade kraven på hållbarhet har en rad flygbolag och researrangörer börjat erbjuda klimatkompenserade resor, bland dem Bra, SAS och Tui.
Enkelt förklarat fungerar klimatkompensation så att den som orsakar utsläpp betalar för att motsvarande utsläpp minskar någon annanstans. Minskningen kan ske genom exempelvis köp av utsläppsrätter, skogsplantering eller investeringar i förnybar energi.
Källor: Luftfartsverket och Naturskyddsföreningen