Startsida - Nyheter

Radar · Nyheter

Så slipper du kickoff-fiaskot

Valet av plats för kickoffen är viktig.

För mycket alkohol, raggande på kollegan och olämpliga bilder i sociala medier – det är högsäsong för kickoffer, där festen kan gå över styr och leda till pinsamma dagen efter-situationer på jobbet. Men de går att undvika. Här är experternas råd.

Efter sommarledigheten har kickoffsäsongen dragit i gång. Anställda på olika arbetsplatser samlas för att få inspiration, träffa nya och gamla kolleger och kicka igång höstens eventuella nya projekt.

Förutom möten, föreläsningar och aktiviteter av olika slag innebär kickoffen ofta också fest – och alkohol. Och intaget av den bör man tänka lite extra på för att inte riskera ånger över något när man återvänder till jobbet, säger Mats Danielsson, vett- och etikettexpert.

– Det brukar heta häll upp, drick upp, ställ upp. Med andra ord – det kommer en morgondag också, den är ofta en arbetsdag så bli inte för berusad. Och ta inte upp oförätter med chefen, det är inte läge att diskutera sin dåliga lön.

Att flörta lite lagom och oskyldigt är okej, men att uppenbart stöta på någon bör man undvika, menar han.

Chefen sätter ribban

En bild på en dansande kollega med ett vinglas i handen låter kanske ofarligt, men om man vill lägga upp något på sociala medier från kickoffen är tipset att först fråga den som är med på bilden, säger Mats Danielsson.

– Och sedan fundera på om det finns någon policy på arbetsplatsen. Man ska inte lägga ut något som kan vara till nackdel för andra människor. Det är inte alls säkert att någon som dansar glatt med ett glas i handen vill att det kommer ut på sociala medier.

Som chef gäller det att tänka lite extra på sitt beteende under kickoffen. Att festa hejdlöst och vara den som sist går hem är inget som Danielsson rekommenderar.

– Det du som chef gör får du räkna med att dina medarbetare ser och sedan följer, du sätter ribban.

Drick alkohol med måtta under kickoffens eventuella fester, och gör inget du kommer ångra dagen därpå. Arkivbild. Foto: Gorm Kallestad/TT

Målet avgörande

För arbetsgivaren som vill anordna en kickoff med önskad effekt finns flera saker att tänka på. Allra viktigast är planering och att ha ett tydligt syfte och mål, enligt Bibi Rydbacken, marknadschef vid Svenska möten, en organisation för mötes- och konferensanläggningar.

– Det kan vara att skapa bättre dynamik i gruppen eller att man vill tydliggöra vart företaget är på väg. Var tydlig med det och kommunicera ut det i ett tidigt skede, säger hon.

Det gäller också att engagera deltagarna under kickoffen. Byt ut chefens heldagspresentation framför en powerpoint mot att ge medarbetarna uppgifter inför kickoffen som har med dess syfte att göra, lyder rekommendationen.

Att välja platsen för kickoffen noga med tanke på syftet är också viktigt. Miljön påverkar stämningen, menar Rydbacken.

– Om man är på ett spa blir det ganska personligt, man kommer varandra mer nära om man ser varandra i badkläder än på ett slott där det blir mer elegant, det är en annan typ av miljö. Det viktiga är att man byter miljö och kommer bort från kontoret, så att man kan fokusera på det man ska göra.

Gruppen styr

Friluftstema med kanotpaddling, rodeoturnering eller bastubad?

Aktiviteterna under kickoffen är viktiga, men de kan variera stort och är alla gånger inte helt lämpliga. Oavsett gruppsammansättning är det viktigt att alla deltagare kan vara med på aktiviteten.

– Det är viktigt att välja aktiviteter där alla kan delta. Ibland upplever vi att man väljer vad man själv tycker är roligt, men inte tänker på att Ing-britt på ekonomiavdelningen inte vill klättra i berg till exempel.

TT: Vad ska en lyckad kickoff resultera i?

– Att alla som varit med ska känna engagemang när de kommer hem och brinna för att uppnå det man pratat om, säger Rydbacken.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV