Mellan 2014 och 2018 har tågförseningar orsakade av obehöriga på spåren ökat med nästan 80 procent. Och Trafikverket märker inte av någon minskning i år. Störst är problemet i Örebro län och Skåne.
2014 orsakade spårspring mer än 12 000 förseningar längre än tre minuter. Sammanlagt innebär det drygt 90 dygns försening. Förra året var antalet förseningar nästan 21 000, vilket motsvarar 161 dygns försening.
– De senaste åren har vi också haft en trafikökning, så varje spårspringning påverkar fler tåg. Samtidigt har vi fler kameror som registrerar obehöriga i spåren, säger Kenneth Fridolin, chef för trafikledningsområde Syd på Trafikverket.
Sen till tåget
Enligt honom är spårspringningar en av de största anledningarna till trafikstörningar och innebär också en stor samhällskostnad.
– Det vanligaste är att någon genar över spåren när de är sena till ett tåg. En person kan innebära en försening för 500 personer på ett tåg.
Hittills i år har över 10 000 förseningar rapporterats.
– Vi ser inte någon direkt minskning i år, säger Kenneth Fridolin.
Värst i Skåne och Örebro
De län där antalet förseningar ökat mest är Örebro och Östergötland, där förseningarna ökade med 150 procent mellan 2014 och 2018. Sett till antalet invånare är problemen störst i Örebro län och Skåne. Hittills i år har över 2 000 förseningar ägt rum i Skåne, något som P4 Kristianstad var först med att rapportera om.
– Problemet är väldigt mycket kopplat till storstäder och tätbebyggda områden. Lund och Hyllie är platser som utmärkt sig tidigare. Men vi har satt upp stängsel på många platser som reducerat spårspringet, säger Kenneth Fridolin.
Fakta: Spårspring
Antal förseningar orsakade av spårspring (total försening räknat i timmar):
2014: 12 453 (2 171).
2015: 19 262 (3 083).
2016: 19 961 (3 277).
2017: 21 469 (3 484).
2018: 20 788 (3 865).
2019: 10 340 (1 843), fram till i augusti.
Källa: Trafikverket