2012 skippade Way out west köttet. 2015 rök mjölken. När festivalen slår upp portarna på torsdag har även engångsplasten plockats bort. Men hur stort klimatavtryck har Göteborgsfestivalen egentligen? I år har arrangörerna valt att bli klimattransparenta och redovisar nu utsläppssiffrorna.
2007 arrangerades den första upplagan av Way out west i Slottsskogen i Göteborg. Sedan dess har festivalen vuxit och utvecklats. En tydlig profilfråga har sedan starten varit miljön, och med föreläsningar och filmvisningar på ämnet har Way out west gått utanför ramarna för hur en musikfestival vanligtvis är. Enligt Peter Björklund på Luger, som anordnar festivalen, kommer miljöintresset ursprungligen från de två personer, Patrick Fredriksson och Ola Broquist, som startade festivalen. Men sedan dess har arrangörerna fått hjälp från olika håll för att fortsätta arbeta med miljöfrågorna.
– Redan första året fick festivalen ett miljödiplom av Göteborgs stad. Arbetet tillsammans med staden och aktörerna runt festivalen är det som har utvecklat hållbarhetsarbetet och hela tiden fått oss arrangörer att hålla kvar intresset. Det har blivit en viktig del av vår profil, säger Peter Björklund.
Enligt Björklund är det även festivalens ISO-certifiering som sedan 2013 trycker på för att utveckla miljöarbetet.
– Certifieringen gör att vi löpande måste göra självkontroller, och då blir det naturligt för oss att tänka: ”Vad gjorde vi förra året och vad ska vi göra framåt?” Vi vill utvecklas och ta nästa steg framåt, och det har den här certifieringen gett oss verktyg till.
Tydlig vegoprofil
2012 valde Way out west att helt skippa kött på festivalområdet, ett steg som inte var självklart för Luger att ta.
– Det var många som var oroliga, framför allt ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Vi tänkte: ”Kommer vi förlora mycket pengar? Kommer publiken vända sig emot oss för att de tycker vi inkräktar på deras valfrihet?” Det var lite läskigt, säger Peter Björklund.
När pressmeddelandet om att festivalen skulle bli köttfri hade gått ut bestämde sig kvällstidningen GT för att stå utanför festivalen och dela ut köttbullar och prinskorv. Ett beslut som blossade upp i ett bråk mellan festivalen och Expressen/GT. Och på sociala medier startade en kritikerstorm.
2015 tog festivalen nästa stora steg. Då slutade alla mataktörer inne på området att sälja mjölk – till kaffet skulle alla dricka havremjölk från huvudsponsorn Oatly. Målet var 72 mjölkfria timmar.
”Om vi lyckas kan vi spara 325 ton koldioxidekvivalent bara i Göteborg och om resten av landet skulle stödja oss skulle den siffran stiga till 5 849 ton. Och det är bara på 72 timmar. Föreställ er vad som skulle hända om det här var starten på något konstant”, sade Patrick Fredriksson, grundare av festivalen, i ett pressmeddelande då.
Enligt Peter Björklund på Luger var även det beslutet svårt att ta, men har lönat sig nu och bidragit till festivalens tydliga vegoprofil:
– Nu vet besökarna att det är vegetariskt och mjölkfritt som gäller, och det är någonting som publiken förhåller sig till. Vi gör marknadsundersökningar varje år och ser att folk i stort är positiva till det, säger Peter Björklund.
På torsdag slås portarna upp för den trettonde upplagan av Way out west. Då kommer även engångsplasten vara borta från festivalområdet. Det steget var enligt Björklund inte lika svårt att ta:
– Plast känns inte som en speciellt kontroversiell fråga, utan att folk faktiskt vill reducera sitt plastanvändande, och då hjälper vi dem med det, säger Peter Björklund.
Klimattransparenta
Förutom att plocka bort engångsplasten har Luger i år valt att bli klimattransparenta, så att alla ska kunna se hur festivalen egentligen påverkar klimatet.
– Vi vill visa vårt klimatavtryck. Det är ett sätt för oss att hitta verktyg för att bredda samtalet med vår publik och bli opinionsbildande i en bransch som är väldigt nöjesfokuserad och sällan talar om de här frågorna, säger Peter Björklund.
Företaget Svalna har fått uppdraget att räkna ut festivalens klimatavtryck. Svalna har en app som används av privatpersoner för att räkna ut sitt eget klimatavtryck. Användare kan koppla sin bank till appen och låta Svalna analysera utsläppen kopplade till ens faktiska inköp, något som får siffran att bli mer exakt än andra klimatkalkylatorer, enligt David Andersson på Svalna, som också arbetar som forskare om hållbar konsumtion:
– Forskning visar att vi tenderar att svara så att vi framstår i god dager. Det vill säga vi glömmer gärna den där flygresan, och när det gäller konsumtionen är det få som minns hur många jeans man köpt det senaste året. Det leder till att många som testat andra kalkylatorer får glädjesiffror på några få ton koldioxidutsläpp per år. När man sen testar Svalna och får ett högre värde blir många bestörta. Nu har vi insett att vårt arbete även kan användas för företag.
I juni påbörjade de arbetet med att räkna ut Way out wests klimatpåverkan för 2018 års festival.
– Vi startade projektet ganska sent och har haft lite tid, säger David Andersson. Därför valde vi att fokusera på att fånga de stora utsläppsposterna för festivalen, men alla detaljer är inte med än.
13,8 kilogram CO2e
Men de viktigaste och största utsläppskällorna finns med i Svalnas beräkningar och i söndags landade resultatet på David Anderssons bord: 13,8 kilogram koldioxidekvivalenter (CO2e) per festivalpass.
– Det är inte så mycket, som en stor bit nötkött ungefär, säger han.
I siffran ingår allting som festivalen står för: alla transporter till, från och under festivalen för artister samt anställda, transporter och användning av det tyngsta materialet så som kravallstaket, högtalare med mera. Samt utsläpp från boenden för personal och artister. En annan stor utsläppskälla är elanvändningen – vid scenerna används dieselaggregat.
– Från början tänkte jag inte på att det var så mycket som ska räknas in, säger David Andersson. De bygger ju upp en stor infrastruktur som motsvarar en liten svensk stad, men det innebär ju också att utsläppen ska delas upp på alla besökare – så att siffran blir så låg är inte särskilt förvånande. Siffrorna vi har fått fram är preliminära och efter festivalen ska vi uppdatera med årets siffror och fler detaljer. Men det kommer förmodligen inte ske några stora förändringar när vi har den slutgiltiga siffran.
Flyget största utsläppspost
Av de poster som Svalna har valt att ta med i sin uträkning är artisters och personals flygresor den största, något större än den näst största posten ”hyrd utrustning”. Flygutsläppen var enligt Svalnas beräkningar 108 ton CO2e och den hyrda utrustningen 102 ton. Sedan tillkom transporten av utrustningen på 70 ton CO2e. Därefter hamnade elanvändningen på 53 ton, persontransporter med bil, taxi och tåg på 26 ton och boende på 18 ton.
Enligt Peter Björklund på Luger har de ingen utarbetad plan för att minska flygresorna inför kommande festivaler.
– Vi försöker arbeta för att hantera transporter – både godstransport, publik och artist – så hållbart som möjligt. Är det svenska artister så uppmanar vi alltid dem att ta tåg. Men det finns så klart vissa som vi flyger in internationellt. Världsturnéer har ofta hårda tidsramar där artisten spelar i ett land per dag och då blir det svårt för oss att påverka. Men vi tycker det är bättre att vi flyger en artist till Sverige än att 40 000 personer flyger till Madison Square garden för att se artisten live där, säger han.
Vegomatens klimatavtryck
Svalna har inte räknat in det som besökarna själva kan påverka: hur de tar sig till festivalen, var de bor eller vad de äter. Men David Andersson tror att Way out Wests miljöval gör skillnad för många av besökarna i de frågorna.
– Även om många av besökarna antagligen redan äter vegetariskt finns det alltid några som testar en vegoburgare för första gången och sedan fortsätter äta det. Och att festivalen ligger i en stad gör att det blir enklare att ta tåg och kollektivtrafik dit, säger han.
Göteborgs universitet gjorde en studie över hur valet att slopa köttet påverkade klimatet och besökare. Enligt studien minskade festivalen sitt klimatavtryck med 40 procent, och 15 procent av besökarna under åren 2012 och 2013 ansåg att festivalen hade en stor påverkan på dem när det kom till att minska köttkonsumtionen även i framtiden.
Göteborgsbaserade Carbon Cloud startade som ett forskningsprojekt på Chalmers. Nu ska forskargruppen räkna ut hur stort klimatavtrycket blir av bland annat den mat som säljs på Way out west i år.
– Vi samlar in data och beräknar avtrycket för aktiviteter under festivalen för i år. Det kommer sedan redovisas under festivalen och sammanställas efter festivalen. Det vill säga, när festivalen går så kan besökare se hur stort avtrycket är för till exempel de olika matalternativen på festivalen, men även en hel del annat. Efter festivalen, när vi vet hur mycket som sålts av olika varianter, kommer vi sammanställa datan för att få en samlad bild av hela festivalens klimatavtryck, skriver David Bryngelsson från Carbon Cloud i ett meddelande till Syre Göteborg.
Andra festivaler
Way out west är inte ensamma – även andra svenska festivaler satsar på sitt miljöarbete.
Till exempel har Öland Roots redovisat sitt totala avfall som de lyckats minska med 28 procent de senaste tre åren. De klimatkompenserar även i de fall artister tar flyg till festivalen. Deras löften inför årets festival var att ”sträva efter 0 procent nyttjande av fossilt bränsle”, ”minska det totala avfallet med minst 10 procent jämfört med 2018” och ”minska mängden nyinköpt material med 10 procent jämfört med 2018”.
Sweden rock i Sölvesborg bytte ut alla sina plastmuggar till fossilfria alternativ. Och de, som flera andra, samlar in alla sopor och sorterar dem.
Malmöfestivalen kommer i år, precis som Way out west, välja plastfria engångsprodukter och företaget Carbon Cloud kommer även där räkna ut klimatavtrycket på maten som säljs under festivalen.
Vill påverka musikbranschen
Peter Björklund på Luger påpekar att miljöarbetet ofta kan bli ganska publikfokuserat, som att valet att äta kött eller dricka mjölk tas bort, och han anser att de som arrangörer av en stor festival även måste sätta press på musik- och nöjesbranschen.
– Vi vill utmana branschen. Vi måste hela tiden bli bättre på att skapa dessa tillfälliga civilisationerna, som är väldigt resurskrävande. Ett exempel är dieselaggregaten bakom scenerna som pumpar ur sig dåliga gaser. Hur kan vi som bransch utvecklas för att få fram andra alternativ? Matindustrin arbetar med detta mer och mer, som till exempel Oatly som har börjat märka sina förpackningar med hur stora utsläpp maten har. Inom vår bransch är det inte många som gör det, men vi hoppas fler vill göra det och bli klimattransparenta, säger Peter Björklund.