Den krisdrabbade tidningen Metro planerar att göra sig av med samtliga journalister, rapporterar Expressen.
– Journalister passar inte in i vår affärsplan. Det finns flera contentbyråer som producerar material som passar oss. Vi kommer att vara innehållsköpare, säger tidningens vd och ägare Christen Ager-Hanssen till tidningen.
Enligt Ager-Hanssen kommer förändringen att ske snart och målet är dessutom att göra om Metro till en helt digital produkt. Papperstidningen har just nu sommaruppehåll,.
– Vår strategi är inte att driva verksamheten med anställda journalister. Vi kommer att vara ett modernt företag som köper in innehåll. De som har bäst innehåll på marknaden kommer vi att köpa ifrån. Så enkelt är det. Vår strategi är att vara bäst på innehållsköp. Köpa billigt och bra.
Tidsfristen för den nu pågående rekonstruktionen av Metro går ut den 28 juni. När företaget ansökte om rekonstruktion i slutet av mars hade det skulder på 59 miljoner kronor.