Knark, vapen – och sopor. Kriminella gör stora förtjänster på illegal avfallshandel, då en otillåten avfallsexport medför små risker och stora pengar, rapporterar Sydsvenskan.
Svenskt avfall ska omhändertas i Sverige, men trots det lämnar cirka 130 lastbilar med illegala avfallstransporter de sydsvenska hamnarna varje dygn, enligt en kartläggning gjord av Länsstyrelsen i Skåne på uppdrag av regeringen. Samtidigt passerar drygt 60 lastbilar fyllda med skrot Öresundsbron, enligt samma kartläggning.
Men risken att verksamheten upptäcks är bara 0,08 promille.
I Malmö bedriver kommunens miljöinspektörer spaning mot stadens avfallslager med gamla bilar, gamla kylskåp och annat skrot. Värdelöst i Sverige – men utanför landets gränser ser det annorlunda ut.
– Problemet är att en risig och uttjänt svensk bil kan gå att sälja för 30-35 000 kronor i Nigeria, säger en av de anonyma miljöinspektörer Sydsvenskan intervjuat till tidningen.