Intresset för att semestra med tåg har efter flera år av stadig ökning närmast exploderat det senaste året. Men än så länge ser det ut att dröja innan vi kan sätta oss på tåget i Göteborg och vakna upp i Europa. Utvecklingen försenas bland annat av krångliga regelverk och osynkade signalsystem.
När copywriter Kristina Blom skulle resa med tåg från Göteborg till södra Italien för ett år sedan skrev hon i Facebookgruppen Tågsemester och fick massor av svar och tips från andra som gjort samma resa. Hon bestämde sig ändå för att använda resebyrån Tågbokningen för att få hjälp att få ihop alla anslutningar.
Hon åkte från Göteborg mot Köpenhamn onsdag kväll och kom fram till destinationen Zollino i södra Italien på lördagseftermiddagen.
– Att resa längs kustremsan i södra Italien i maj var som ett skådespel. Man kommer också närmare kulturen och människorna, till skillnad från att bara bli nedsläppt någonstans med flyget, då du inte får någon känsla för var du hamnat.
På det stora hela upplever hon resan som positiv, även om några saker inte klaffade. På ett nattåg på vägen hem bokades hon in i en kupé som inte fanns. Kristina fick stå i två timmar och sitta resten av vägen. Hon missade också en anslutning på grund av förseningar och var tvungen att betala en extra hotellnatt i Malmö. Ändå minns hon mest det som var positivt och skulle gärna göra om resan.
– Ska man göra en sådan resa får man räkna med vissa avvikelser. Nästa gång bokar jag nog resan själv via tyska DB. Men för att få tag på biljetter på nattåg måste du vara ute i väldigt god tid eftersom de blir fullbokade väldigt snabbt.
Men trots att allt fler, som Kristina, är beredda att anta de utmaningar det innebär att göra långa tågresor i Europa i dag, ser det ut att dröja innan det blir enklare. Det finns till exempel inget europeiskt bokningssystem, ofta kostar tågbiljetter mer än flyget och vagnsbredden på SJ:s tåg har inte samma standard som i Europa. Andra saker som ställer till det är skillnader i signal-, styrnings- och elsystem och krångliga regelverk som till exempel bestämmer att lokförare måste kunna kommunicera med tågledningen på det lokala språket. Enligt en särskild lag om arbetstid för järnvägspersonal i internationell trafik måste också personalen tillbringa varannan natt hemma i sin egen bostad.
EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP) vill göra det enklare och billigare att ta tåget.
– I dag går det 34 flighter mellan Stockholm och Göteborg varje dag, trots att det går snabbare att ta tåget om man räknar in tiden att ta sig till flygplatsen, säkerhetskontroll och check-in. Det är ett otroligt slöseri med koldioxidutsläpp.
Som Europaparlamentariker för Miljöpartiet drev han i höstas igenom att tågbolagen måste öppna upp sina bokningssystem. Det innebär att det kommer att bli enklare att boka sammanhängande biljetter, istället för att som i dag boka via olika bolag, enligt Dalunde. Men först måste frågan behandlas i ministerrådet.
– Om jag blir omvald ska jag lyfta frågan där. Flera av tågbolagen i Europa börjar röra sig åt det hållet. SJ har sagt att man snart ska kunna boka resor ut i Europa, det är ett resultat av vårt politiska arbete i parlamentet.
Att få ned restiderna till Hamburg, där det går höghastighetståg till resten av Europa, kommer att göra det betydligt enklare, menar han.
– Med höghastighetståg till Köpenhamn och Fehrman Bält-förbindelsen till Hamburg kan restiden halveras. Då öppnar sig helt nya möjligheter.
Hur lång tid dröjer det innan vi kan gå och lägga oss i Göteborg och vakna upp i Alperna?
– Det kanske kommer att dröja ett tag, men därför är det viktigt att vi sätter igång så snart som möjligt. Jag minns när man kunde ta natttåget från Köpenhamn 18.53 och vakna upp nästa morgon i Köln. Tyvärr lades det ned vilket har gjort det svårare att resa mer hållbart. Men det är viktigt att vi får samman det igen och knyter ihop Skandinavien med resten av Europas tågnät.
Nyligen meddelade regeringen att man satsar 50 miljoner kronor på nattåg till flera europeiska städer. Vilka städer det blir är ännu inte klart utan kommer att utredas av Trafikverket. Enligt Jan Kyrk, affärschef på SJ, investerar SJ under den närmaste femårsperioden i nya snabbtåg och regionaltåg för drygt nio miljarder kronor. I det ingår renovering av nattåg så att de ska kunna erbjuda en högre standard.
– Vi räknar med att vi om fem år kommer att ha 50 procent fler stolar i snabbtågen än vad vi har i dag, samtidigt som de nya tågen byggs för 250 km i timmen, säger han.
De senaste femton åren har tågresorna i Sverige ökat från 22 miljoner till 32 miljoner. Nattågstrafiken har ökat med 5–10 procent de senaste två åren.
Bokningstjänster för tåg inom Europa:
Railcc har förmodligen den största guiden på svenska när det gäller olika tåglinjer och bokningsmöjligheter. De länkar dock vidare till Deutsche Bahn eller Trainline när du ska genomföra själva köpet. En annan användbar site är brittiska Loco2.
Resebyråer med fokus på tåg
Om du inte vill leta biljetter och färdvägar själv så finns ett antal resebyråer med fokus på tåg som tar en avgift för sin service. De två största resebyråerna i Sverige med personlig support och fokus på tåg är Resebyrån i Kalmar och Tågbokningen i Östersund.