I dag arrangeras Sveriges cykelriksdag i Göteborg, ett forum där politiker, cykelentusiaster och experter möts för att stöta och blöta frågor om cyklandets framtid i Sverige. Särskilt fokus ligger på löftena i januariavtalet.
I dag hålls den tredje upplagan av Sveriges cykelriksdag, där experter, inbitna cyklister och representanter från alla riksdagspartier möts för att diskutera och debattera allt som rör cykling. ”Som en partiledardebatt i tv – som handlar om cykling” beskriver arrangörerna Cykelfrämjandet och Svensk cykling det hela.
Syftet med riksdagen är att lyfta cykelfrågorna högre upp på den politiska agendan. Politikerna kommer att frågas ut av experter om frågor som rör bland annat miljö, folkhälsa och infrastruktur.
Av särskilt intresse på årets riksdag är punkt nummer 36 i Januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet.
”Stadsmiljöavtalen utvecklas och effektiviseras för att bland annat främja alternativ till bil i städerna. Andelen som reser med cykel ska öka. (…) Skatteregler ska underlätta för cykelpendling.”, lyder ambitionerna.
– Nu är det upp till bevis, vad vill politikerna egentligen? Kommer de kunna ge oss en modern och progressiv cykelpolitik eller är punkt 36 bara tomma ord?, säger Cykelfrämjandets ordförande Lars Strömgren i ett pressmeddelande.
Cykelriksdagen är en del av Svenska cykelmässan som pågår 15–17 mars.