Nu är det skogsbranschens tur att utsättas för digitaliseringens krafter, men det är en konservativ industri som ska försöka ställa om. I onsdags träffades branschen för konferensen Skogens digitalisering, i ett försök till samverkan och erfarenhetsutbyte.
Ett hundratal deltagare från industri, universitetsvärlden och kommuner samlades på Lindholmen i onsdags. Ett av seminarierna under dagen hade titeln ”Hur packar man väskan när man inte vet vart man ska?” – en rad som vittnar om det bryska uppvaknande som branschen verkar vara i.
– Digitaliseringen hamnade i knät på oss, beskriver Daniel Fellenius som är marknadschef på företaget Sydved.
Han beskriver det lite räddhågsna motstånd som fanns internt för de förändringar som branschen och företaget ställs inför med pressen från digitalisering, automatisering men också hållbarhetsutmaningen. För som det beskrevs under dagen, handlar det om att företagen måste ”förändras eller försvinna”.
– Förändring är inte ett positivt begrepp för alla. Men utan engangemang i företaget klarar vi inte att driva de här processerna. Vi märkte att även digitalisering var ett ord som skrämde, men däremot vill många människor vara innovativa. Så vi började skala ner begreppen till sådant som var konkret för oss, och bytte ut ordet digitalisering till innovation, beskriver Daniel Fellenius.
Sydved är knappast den enda organisation vars medarbetare upplever en ryggmärgsmässig skepsis mot förändringar. Deras råd var att även ta ett steg tillbaka och inte låta sig dras med i den allmänna skräcken.
– Ett tag kändes det som att media skrev om digitalisering och hållbarhet varenda dag. Då fick jag en flashback från uppbyggnaden av it-bubblan. Tack vare den erfarenheten är vi lite mer nyktra i vår syn på framtiden. Vi måste också värna om vårt arv. Vi kan inte kasta ut allt med badvattnet, beskriver Daniel Fellenius.
Ett konkret exempel som nämndes under dagen var att digitala plattformar effektiviserar flöden och handel av skogsråvara mellan skogsägare och industri.