Swedavia som äger de flesta svenska flygplatser varslar 125 anställda om uppsägning. Landvetter flygplats är en av de flygplatser som påverkas. Beskedet kom någon dag efter att statistik presenterats om att flygresandet i Sverige planar ut. Samtidigt går tåget som på räls.
– Vi skapar nu förutsättningar för att förbli konkurrenskraftiga och kunna utveckla vår verksamhet långsiktigt. I en bransch med redan små marginaler behöver vi också anpassa oss till en föränderlig omvärld med vikande resenärsutveckling, som både vi och våra kunder möter, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef i ett pressmeddelande.
Under förra veckan kom rapporter både från Swedavia och Transportstyrelsen om att den kontinuerliga ökning i antalet flygresor som vi sett de senaste decennierna i Sverige, har planat ut under 2018. Inrikesresorna som legat på ungefär samma nivå det senaste decenniet minskade något, medan utrikesresorna fortfarande ökade men inte lika mycket som tidigare, och ökningen var lägre än prognoserna.
Den 1 januari 2017 infördes en flygskatt på 60 kronor per resa inom EU, 250 kronor utanför eller 400 kronor om flygresan är längre än 600 mil. Det har även varit ett år med intensiv debatt om flygets klimatpåverkan
Bra för klimatet
– Ur klimatsynpunkt är det här positiva nyheter. Jag tror att det kan ha göra med den varma sommaren, men också klimatoron. Det märks i luften. Jag som jobbar på en resetidning märker verkligen av det här. För ett par år sedan var det vanligt att man lade ut en bild på sociala medier när man var på semester långt utomlands, men det ser man inte lika mycket längre, kommenterade Per J Andersson, redaktör på tidningen Vagabond i TV4
Det ökade intresset för hållbarhet hos resenärerna har fått redaktionen att alltid tipsa om hur en reser till ett omskrivet resmål med tåg istället för flyg. Per J Andersson hoppas också att fler människor får en förändrad syn på resandet med mer fokus på att göra få resor där en stannar borta längre.
– Det kanske är en önskedröm från min sida, men jag tror att vi reser mer sällan och stannar borta lite längre. Det här korta, snabba slentrianresandet vi håller på med i dag måste bort. Resande behöver bli lite mer märkvärdigt igen. Vi försöker skriva mer om lite större, episka resor, som för vissa kanske är ”Once in a lifetime”, för andra kanske är var tredje år, max, säger han.
Om Per J Andersson får rätt i sina visioner kan det innebära en utmaning för flygplatserna. Swedavia ska nu försöka hjälpa de anställda som får sluta från Landvetter flygplats att hitta nya jobb.
– Vi kommer verka för att underlätta för att de medarbetare som berörs ska komma till ny sysselsättning snabbt, bland annat genom ett samarbete med Trygghetsrådet, säger Jonas Abrahamsson.
Flygindustrin har dock levt i goda tider de senaste decennierna. Flygresandet i Sverige har nästan fördubblats sedan 90-talet, och internationellt syns inga tecken på någon minskning.
Tågresandet ökar
Samtidigt ökar tågresandet, både inrikes och utrikes, privat- som affärsresor. SJ hade inte siffrorna klara vid pressläggningen men preliminära siffror visar att affärsresor ökade mellan 16 och 21 under året, medan privatresor ökade runt 5 procent. Och detta följer en långsiktig trend, på sju år har tågresandet ökat med 24 procent i Sverige. Försäljningen av Interrailkort ökade med 50 procent mellan 2017 och 2018, men det är från en relativt låg nivå, från cirka 11 000 kort till omkring 16000 stycken.
I det nya ”Januariavtalet” mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna finns det med flera tågsatsningar, såsom nya stambanor för höghastighetståg (även om finansieringen fortfarande är oklar) fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och Trafikverket ska upphandla nattågslinjer till flera europeiska destinationer. Regeringen ska också agera för att göra det enklare att boka utlandsresor med tåg, enligt uppgörelsen.