Volvo har tecknat ett samarbetsavtal med Nanyang Technological University (NTU) i Singapore om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar som ska testas i staden.
Nu är det inte längre enbart Volvo personvagnar som ligger i framkant i utvecklingen av självkörande fordon. Nu visar även Volvo bussar framfötterna i tekniken. Tidigare har koncernen visat upp autonoma konceptfordon inom gruvdrift och sophämtning och nu går de vidare till bussar.
I avtalet med universitetet i Singapore ska självkörande versioner av den eldrivna bussen 7900 som trafikerar bland annat Göteborgs gator nu testas i den asiatiska staden.
– Det finns ett snabbt växande intresse för både självkörande och eldrivna fordon i städer världen över. Tillsammans med NTU, som är ett av de ledande tekniska universiteten i världen, får vi nu möjlighet att testa olika lösningar under realistiska förhållanden i en storstad med höga ambitioner för kollektivtrafiken, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall i ett pressmeddelande.
Singapore är känd för flera projekt inom förarlösa fordon, exempelvis företaget Nutonomys eldrivna taxibilar som redan trafikerar delar av staden, i ett projekt som samarbetar med internetbaserade samåkningstjänster. Och Scania förhandlar just nu med staden om att testa självkörande lastbilar i arbete mellan hamnarna.
Tidigare har tyska Mercedes varit tidigt ute på området. I deras projekt Citypilot har den eldrivna självkörande bussen kört den ordinarie kollektivtrafikrutten från Amsterdams flygplats Schiphol till samhället Haarlem, utan några problem.