Startsida - Nyheter

Radar

Klädföretaget jobbar för minskad vattenförbrukning

Att tillverka jeans kräver stora volymer vatten.

Göteborgsbaserade Lindex är första modeföretaget i världen som säljer jeans som enbart krävt en flaska vatten i tvättprocessen. Nya hållbarhetschefen Anna-Karin Dahlberg tar sig an en bransch inför flera utmaningar men menar också att det rör på sig snabbare än man kan tro.

Flaggskeppet i denim-kollektionen heter Even better denim. De är gjorda av återvunnen bomull och återvunnen polyester. Även knappar, dragkedjor och fickpåsar ska vara gjorda av ”mer hållbara material”. Indigofärgen som används ska vara ”renast på marknaden” och i tvättprocessen används bara 2 liter vatten, jämför med 50–70 liter som annars är brukligt.

– Jeanologia som vi samarbetat med har uppfunnit väldigt innovativa tvättmaskiner, där man kan tvätta utan att använda vatten samt med färre och miljöbättre kemikalier, beskriver Anna-Karin.

Maskinerna använder istället luft- och laserteknik för att få till den speciella effekt som ofta eftersträvas på jeans.

– När vi arbetade fram våra hållbarhetsmål funderade vi på vilka plaggprocesser vi ville angripa först. Var har vi störst påverkan? Och kom då fram till just denim, eftersom produktionen av jeans kräver extra steg i processen jämfört med andra kläder, för att få till den slitna looken.

Lindex har satt upp mål till år 2020, att 80 procent av kläderna som säljs ska vara av ”mer hållbara material”. För att kvalificera in på den beskrivningen behöver textilierna antingen vara ekologiskt certifierade, återvunna eller komma från bomullsodlingar som är med i Better cotton initiative – ett initiativ som arbetar med hållbarhetsfrågor inom bomullsproduktion.

– Vi använder en rad olika fiber i våra kläder, och vi vill hitta hållbara alternativ till alla olika. Det finns inte en uppsjö av alternativ, men forskningen går framåt hela tiden.

Hittills är inte kvaliteten på återvunnen bomull tillräckligt hög för att man ska kunna används mer än maximalt 20 procent i ett plagg. Det beror på att fibrerna bryts ner under återvinningsprocessen.

– Det är en helt mekanisk process där man river ner de gamla plaggen till ett litet ludd, som man sedan spinner nytt garn av. Kvalitet försämras ganska ordentligt. Vi har även blandat i återvunnen polyester.

Inom just denim har Lindex redan 100 procent av sortimentet i ”mer hållbara material”. Därutöver handlar det om att se över hållbarheten i produktionens och tvättprocesser. Just jeans lyfts ofta upp som det plagg som kräver mest vatten i produktionen, så mycket som 11 000 liter per byxa. Lindex har beställt en livscykelanalys för att undersöka hur sina jeans ligger till men hade i skrivande stund inte fått svar därifrån.

Anna-Karin Dahlberg är visserligen ny som hållbarhetschef sedan oktober, men hon har dessförinnan jobbat med hållbarhetsfrågor på produktsidan länge.

Även om hon är ödmjuk inför de stora sociala och miljömässiga utmaningar som hennes bransch står inför så menar hon att det rör på sig snabbare än många tror.

– Jag har jobbat mycket i produktionen i Kina, Indien och Bangladesh. Vi ser en enormt positiv utveckling och den går ganska fort, både i fabrikerna och i resterande verksamhet. Det sker ett skifte i mindset, hela branschen samarbetar. På det här området är vi inte konkurrenter. Som ensam aktör kan man inte åstadkomma särskilt mycket. Vi behöver anta utmaningarna kollektivt.

En av de åtgärder som Lindex gjort för att få mer kontroll och inflytande över sina leverantörer är att minska ner dessa drastiskt. De som kvarstår arbetar man tätare ihop med.

Dock uppstår det stundtals händelser hos underleverantörer som ofta får stora rubriker i media, vilket kan göra jobbet otacksamt. Därtill finns såklart det grundläggande ohållbara i modebranschens affärsmodeller.

– Ja affärsmodellen är den stora rosa elefanten i rummet, som vi funderar kring. Vi har börjat nosa på cirkularitet och ser att det är något som vi behöver jobba mer med framöver. Men vi har inte kommit till steget att vi överväger det som en ny affärsmodell ännu.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV