250 000 svenska etanolbilar kan vara rustade för en övergång till biometanol. I en ny studie har en E85-bil körts över 1 000 mil på en biometanolblandning – baserad på rester från skogsindustrin – utan problem.
Forskare vid Luleå tekniska universitet (LTU) tankade en personbil av modellen Saab 9-5 Biopower, som vanligtvis drivs på etanol, med en blandning av biometanol som producerats av rester från den svenska skogsindustrin och bensin.
– Poängen var att visa att det finns 250 000 bilar i Sverige som skulle kunna gå på metanol, säger Rikard Gebart, professor i energiteknik vid LTU, till TT.
– Vi har plockat isär den och tittat och det fanns ingen detekterbar påverkan efter över 1 000 mil.
M56 i stället för E85
Bilen i fråga drivs vanligtvis på E85, som sommartid består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Metanolblandningen, M56, består till 56 procent av biobaserat metanolbränsle och till 44 procent av bensin.
Biometanolen som användes i studien togs fram vid LTU:s egen anläggning, av restprodukter från den svenska skogsindustrin, helt biobaserade, utan att renas till kemisk kvalitet.
Efter att ha avverkat 1 000 mil under ett halvårs tid monterades bilen ned av Luleåforskarnas kolleger på Lunds tekniska högskola. De fann inga ovanliga slitageskador och små rostskador som påträffades var mindre än de som ofta uppstår i E85-motorer.
Testet garanterar inte att alla etanolbilar kan drivas riskfritt med metanol, påpekar Rikard Gebart. Delar i andra bilars motorer eller bränslesystem skulle kunna vara mer känsliga för till exempel rost.
– Men det visar att det finns tillräckligt mycket marginal, att när man bygger om en E85-motor och fixar till den så är de ändringarna tillräckliga för att köra även metanol, säger han.
Inför reduktionsplikten
Om svenska etanolbilar kan drivas med biometanol kommer det vara en väsentligt mindre andel fordon som behöver bytas ut. I sommar träder den nya reduktionsplikten i kraft, där leverantörer gradvis kommer att behöva höja andelen förnybart bränsle i drivmedlen.
– Och där ser man att rampen är rätt brant. Industrin behöver göra något nu om det ska hinnas verkställas till dess att det behövs, säger Rikard Gebart vid LTU.
– Om inte får man betala böter som är höga. Då blir det billigare att köpa förnybara komponenter och blanda med bensin eller diesel. Då kommer det här väldigt lägligt.