FN meddelade nyligen att Bangladesh är på väg att lämna sin status som en av världens minst utvecklade nationer – något som följts av firanden i landet. Men en ekonomisk uppgradering innebär också nya utmaningar.
Bangladeshs framgångar har de senaste dagarna firats med bland annat fyrverkerier. Samtidigt kan en uppgradering slå mot de handelsfördelar landet haft gentemot Nord. Fördelar som till stora delar ligger bakom Bangladeshs stora exportframgångar på senare år.
Den 15 mars meddelade en FN-panel att Bangladesh nu klarar alla de tre kriterier – rörande nationalinkomst, index för mänsklig utveckling och ekonomisk sårbarhet – som krävs för att det ska kunna lämna gruppen som räknas till världens minst utvecklade länder. Det innebär att en uppgradering kan ske inom några år.
Men när detta väl har skett är det i första hand handeln med EU som kommer att påverkas. EU är en region dit nästan all bangladeshisk export för närvarande kan gå tullfritt. Tankesmedjan Centre for Policy Dialogue har beräknat att en höjd ekonomisk status kan leda till minskade exportintäkter på motsvarande 2,7 miljarder dollar om året. Bangladeshs 85-årige finansminister AMA Muhith säger dock till IPS att man är väl medvetna om de utmaningar som nu väntar.
– När du väl har uppgraderats blir inte nästa steg enkelt.
Han påpekar att de handelsfördelar som går förlorade när klassificeringen ändras inte kommer att börja gälla förrän om flera år. AMA Muhith säger sig vara stolt över att Bangladesh nu är på väg att gå från en position som “världstiggare till ett självsäkert land”.
På 1970-talet var han i egenskap av tjänsteman med och samlade in bistånd till den då unga och mycket fattiga nationen.
Han menar att den utveckling som skett på senare år kan ses som ett svar till dem som tidigare betraktade Bangladesh som ett ”hopplöst fall”.
Orsakerna till landets framtida uppgradering är den socioekonomiska utveckling landet gått igenom. Tillsammans med exporten har de pengar som skickas hem av de uppskattningsvis tio miljoner bangladeshier som arbetar utomlands stärkt ekonomin. Tillväxten har i genomsnitt legat på dryga sex procent årligen det senaste decenniet.
Medelklassen konsumerar
Bangladeshs medelklass utgör en femtedel av de 160 miljoner invånarna och det är främst den gruppen som ligger bakom den konsumtion som stimulerar ekonomin.
Detta har gynnat både lokala och internationella företag. Som exempel kan nämnas att den amerikanska snabbmatskedjan Burger King kom till landet 2016 och numera driver sju restauranger.
50 miljoner lyfts från fattigdom
Tillväxten har bidragit till att 50 miljoner människor har kunnat lyftas ur fattigdomen. Enligt Världsbanken ligger fattigdomsnivån i Bangladesh i dag på 24 procent, vilket kan jämföras med 44 procent under 1990-talet.
Nästan alla bangladeshiska barn börjar numera i skolan och undernäringen har minskat vilket är områden där Bangladesh har lyckats bättre än närliggande länder som Indien och Pakistan.
Landet står dock fortfarande inför mycket svåra utmaningar.
Förhoppningarna nu är att de utländska investeringarna ska öka. Ahsan H. Mansur, chef för den Dhaka-baserade tankesmedjan Policy Research Institute, menar att uppgraderingen har stor betydelse.
– Det är ett erkännande, slår han fast.