Satsningar på höghastighetståg är olönsamma – vilken variant man än väljer: tåg som går i 320 eller 250 kilometer i timmen. Det framgår av en ny rapport från Trafikverket, rapporterar Svenska Dagbladet.
Redan tidigare har verket slagit fast att det vore samhällsekonomiskt olönsamt – och extremt dyrt – att bygga banor för de allra snabbaste tågen. Den nya utredningen visar att det skulle vara en ännu sämre affär att satsa på tåg som kör 250 kilometer i timmen, bland annat på grund av ökade underhållskostnader. För varje satsad hundralapp får man bara 25 kronor tillbaka enligt rapporten.
Fast det kan vara väl använda pengar även om det inte är samhällsekonomiskt lönsamt, säger Trafikverkets Lennart Kalander till SvD.
Med nya höghastighetsbanor skulle det exempelvis bli mer plats för godståg på de nuvarande stambanorna – och en del godstransporter kunde flyttas från vägarna. Kortare restider skulle leda till att fler tog tåget, också en miljöfördel.
Copyright © 2014–2024 – Dagens O2 AB, org.Nr: 559225-3982
• Kundtjänst prenumerationer: prenumeration@tidningensyre.se • Övriga kontaktuppgifter hittar du här
• Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lennart Fernström • Redaktionschef: Katarina Andersson • Stf ansvarig utgivare: Benita Eklund
•••