Det kommer att bli dyrare att åka kollektivt i Göteborg framöver. Den 6 januari höjs priserna på Västtrafiks biljetter och det nytillträdda alliansstyret i Göteborg vill ta bort dagens subvention för månadskort. På riksnivå dras också bidraget till sommarkort för ungdomar in.
Nu slopas subventionerna till kollektivtrafiken i Göteborg. I alliansens budget finns inga subventioner med, vilket innebär att priserna för kollektivtrafiken kommer att öka rejält. En ökning som ligger på ungefär 150 kronor för ett månadskort. Under det första halvåret 2019 kommer det innebära ett minus i budgeten, då avtalet med Västtrafik löper på sex månader i taget. Sedan återstår samtal med Västtrafik om hur fortsatt samarbete ska se ut.
Det råder oenighet mellan blocken kring vad subventionerad kollektivtrafik innebär för resandet. Moderaterna ser inte subventionerade biljettpriser som ett bra sätt att få upp resandet med kollektivtrafiken eller att minska klimatförändringarna.
– Sänker man priset börjar fler åka kollektivt som nu går eller cyklar, och det vinner vi ingenting på. Vi vill istället nå bilisterna och få dem att välja att åka kollektivt. Det gör vi genom att öka turtätheten, se till att det är snyggt och rent på vagnarna och utveckla trygghetsarbetet, säger Axel Josefsson till ETC Göteborg.
Han menar också att det inte är förenligt med den nya zonindelningen i Västra Götalands kollektivtrafik, som träder i kraft hösten år 2020. Då kommer dagens 70 zoner att minska till tre, och Göteborg, Partille, Mölndal och Öckerö kommun kommer att ingå i samma zon. Man kan inte subventionera priser för vissa invånare i en zon men inte för andra, menar Josefsson och allianskollegorna.
Men från oppositionens håll argumenterar man annorlunda. Miljöpartiets gruppledare Karin Pleijel har tidigare lyft just trafikfrågorna som en av de tydligaste skillnaderna mellan alliansens och de rödgrönrosas budget.
Gertrud Ingelman, vänsterpartistisk ledamot i trafiknämnden i Göteborg och ersättare i Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd, tycker att det är ”väldigt allvarligt” att alliansen vill ta bort subventionen.
– Det enklaste och billigaste sättet att minska de fossila utsläppen är att folk börjar åka kollektivt istället för att åka privatbil. Nu är kollektivtrafiken dessutom på väg att bli fossilfri genom att mer och mer ställs om till el eller biogas, säger hon och tillägger:
– Det slår också mot alla låginkomsttagare och ökar risken för att folk fuskåker.
Den nya zonindelningen behöver inte vara ett problem, enligt Ingelman. Hon jämför med hur Göteborgs pensionärer i dag får seniorkort i kollektivtrafiken, där personnumret visar om en person har rätt till rabatterat pris.
– Samma sak kan man göra här: den som vill ha subventionen får registrera sitt Västtrafikkort digitalt. Då ser man direkt på personnumret om det är en person som är folkbokförd i Göteborg och därmed berättigad till subventionen.
Men blir det inte orättvist om invånare som tillhör samma zon ändå har olika priser på sina månadskort?
– Alla kommuner som vill skulle ju kunna subventionera för sina invånare på det här sättet. Det är något som varje kommun i så fall får ta beslut om utifrån sin egen budget.
Till den prisökning som kommer av de slopade subventionerna höjs också Västtrafiks biljettkostnader den 6 januari. Det är en ökning på 2,5 procent och gör att en 30-dagars periodbiljett kommer att kosta 520 kronor istället för dagens 510 kronor. Som skäl anger Västtrafik bland annat att man kommer satsa 28 miljoner på utbyggd kollektivtrafik under 2019.
Även från nationell nivå påverkas kollektivtrafiken i Göteborg den kommande tiden. Moderaternas och Kristdemokraternas budget innebär att bidraget till gratis kollektivtrafik för ungdomar på sommarlovet slopas. Bidraget, med en årlig pott på 350 miljoner kronor för åren 2018–2020, har landets regionala kollektivtrafikmyndigheter kunnat söka via Trafikverket. Initiativet har varit populärt: alla 350 miljoner kronor gick åt under 2018.
Från Moderaternas och Kristdemokraterna håll vill man istället göra det mer lönsamt att arbeta.
”Vi anser att det finns mer träffsäkra sätt att hjälpa familjer med låga inkomster, bland annat genom att göra det mer lönsamt att arbeta vilket vår budget innebär för 2019”, säger Jessica Rosencrantz, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, i en skriftlig kommentar till TT.
Västtrafiks nya priser
• 30 dagars tätort Göteborg: 520 kr
• 30 dagars Göteborgs kommun: 640 kr
• Enkelbiljett: 31 kr
• Via To go-appen: 28 kr
• Ungdomsbiljett: 23 kr
• Ungdomsbiljett via To go app: 21 kr
Källa: Västtrafik