Volvo kommer att tillåta taxiföretag som kör Volvobilar att tanka biobränslet HVO100. Det beslutade företaget efter att tester tillsammans med Taxi Göteborg under året visat att det går lika bra som konventionell diesel.
Tillverkaren av HVO100, det finländska företaget Neste, har hela tiden hävdat att deras biodiesel går att tanka i alla dieselfordon, och flera biltillverkare (Nissan, Citroën, Peugeot och DS) har redan godkänt bränslet.
Volvo har dock än så länge inte gett grönt ljus, utan ville först gjort egna tester för att säkerställa att inget oönskat händer med motorn när bränslet används istället för fossil diesel. Det är en försiktighetsåtgärd som kommer från vissa bieffekter som kom av tidiga versioner av biodiesel såsom RME.
Men när Volvo nu testat 100 bilar i Taxi Göteborgs fordonsflotta under fem månaders tid, är det nu fritt fram, åtminstone för Taxi-branschen.
– Våra analyser har kommit fram till att bilarna betett sig precis som om de hade tankats med vanligt diesel. Den data vi fått fram ser tekniskt bra ut och inget oförutsett har inträffat, säger Ulf Karlsson, bränsleexpert på Volvo Cars.
HVO står för hydrerad vegetabilisk olja och är ett förnyelsebart bränsle som enligt Volvo och Neste sänker utsläppen av koldioxid med mellan 50 och 90 procent jämfört med fossil diesel, beroende på hur den tillverkas.
Enligt Energimyndigheten används framför allt restprodukter såsom vegetabilisk avfallsolja, slaktavfall och tallolja. HVO100 har marknadsförts som en produkt som är fri från palmolja, vars produktion hotar regnskogen. Men det finns en risk att den kan innehålla en viss mängd så kallad PFAD, enligt en artikel i Naturskyddsföreningens tidning Sveriges Natur.
Inledningsvis användes inte PFAD men på grund av ökad efterfrågan har företaget flaggat för att de kan komma att bland in det.
Neste menar att PFAD är en restprodukt som inte ökar efterfrågan på palmolja. Svenska staten gör samma bedömning, men miljöorganisationerna Greenpeace och Naturskyddsföreningen, är av en annan uppfattning och anser därför att just PFAD inte ska få de skattefördelar som övriga biobränslen får.
De flesta lastbilstillverkare har redan godkänt användningen av HVO100, inklusive Volvo. Men det dröjer ett tag innan personbilstillverkaren vill släppa det helt fritt för privatbilister.
– När det gäller taxibolagens flottor kan vi fortsatt ha en noggrann kontroll. Vi avvaktar därför ytterligare för att kunna läsa av mer resultat innan ett sådant beslut kan bli aktuellt, säger Ulf Karlsson.
Flera bensinbolag såsom OKQ8, Preem och CircularK säljer även konventionell diesel med stora delar HVO, upp till 49 procent. Den går att tanka i samtliga dieselbilar.