Framöver kan det låta mer om Västlänkenbygget om nätterna, främst i Olskroken. I en ny dom får Trafikverket tillåtelse att överstiga de angivna ljudnivåerna, så länge de kan uppge särskilda skäl.
Nu får bygget av Västlänken föra mer väsen på nätterna. Igår måndag kom en dom från Mark- och miljööverdomstolen som tillåter högre bullernivåer i samband med byggnation nattetid.
I den tidigare domen från mark- och miljödomstolen, som reglerar när och hur mycket Västlänkenbygget får bullra, fanns det utrymme för att höja ljudnivåerna under dagtid vid särskilda skäl. Trafikverket ville dock kunna tänja på bullergränserna även om nätterna, för att undvika förseningar av bygget. Därför överklagade man beslutet, och får nu alltså rätt av Mark- och miljööverdomstolen.
– Mark- och miljödomstolens villkor var snävare än praxis om man jämför med andra motsvarande projekt i stadsmiljö, som exempelvis Förbifart Stockholm eller Slussen. De nya villkoren följer praxis, säger Ulf Edling, verksjurist på Trafikverket, till Göteborgdirekt.
Domen innebär inte att bygget får låta hur mycket som helst. Om trafikverket vill höja nivåerna ska det göras i samråd med tillståndsmyndigheten, och det får alltså endast ske om det finns särskilda skäl.
Domstolens beslut påverkar främst sidoprojektet som kallas Olskroken planskildhet. Där måste vissa delar av spårarbetet utföras under natten, eftersom spåren trafikeras under dagtid. Ulf Edling säger till Göteborgdirekt att det kan bli aktuellt med ersättningsboende för de som bor närmast bygget.