Ungefär samtidigt som första spadtaget för Västlänken togs kom beskedet att stationerna vid Haga och Korsvägen får fyra spår, precis som Centralen. Förändringen kommer öka tågtunnelns kapacitet och minska risken för förseningar menar Trafikverket.
Det var tidigare tänkt att stationerna inledningsvis skulle få två spår och först i ett senare skede byggas ut till fyrspår. Men när Trafikverket nu har gjort klart upphandlingarna har de lyckats hålla kostnaderna nere så mycket att de utökade stationerna inryms i lagd budget på 20 miljarder (2009 års penningvärde).
– Det innebär att ännu fler tåg kan trafikera Västlänken. Det blir mindre risk för störningar och bättre förutsättningar för punktlighet, säger Bengt Rydhed, t.f. regiondirektör för Trafikverket Väst.
Kapaciteten på tunneln ökar därmed från från 152 till 192 möjliga ankomster och avgångar i timmen, enligt Trafikverkets beräkningar. I onsdags togs det första spadtaget för det stora bygget vid en ceremoni vid korsvägen, omgiven av demonstranter som motsätter sig tunneln. Även miljöargument används i motståndet.
”Västlänkens miljönytta blir kraftigt negativ –å de omfattande utsläppen från byggtiden går aldrig att ”kompensera” genom att människor börjar åka mera tåg” skriver bland andra Göran Värmby från Göteborgs kultur- och miljöarvsförening GKMA och före detta miljöchef på Göteborgs stad i en debattartikel i GP.