En rad miljöorganisationer sätter stora frågetecken för ett initiativ från jättar inom olje- och plastindustrin att minska plastavfallet i världen.
MILJÖ Enligt initiativet ska olje- och plastbolagen – däribland Procter & Gamble, Chevron och Exxon Mobil – lägga motsvarande nästan nio miljarder svenska kronor för att ”minimera och hantera plastavfall och främja lösningar för använd plast”. Det handlar om utbildning, bättre avfallshantering, städning i naturen och stöd för mer återvinning.
Kritiken handlar i huvudsak om att vikt läggs vid återvinning – snarare än vid nedskärningar i produktionen.
"Desperat försök"
Det hela är ett ”desperat försök” att se till att det inte sker några riktiga förändringar, enligt Graham Forbes, projektledare för globala plastfrågor vid Greenpeace.
– Under 2018 höjde människor världen över sina röster och sade nej till engångsplastartiklar som företag som Procter & Gamble prånglar ut på daglig basis, säger Forbes.
– Istället för att bemöta det väljer P&G att höja insatserna ytterligare i ett misslyckat försök tillsammans med jättar inom fossila bränslen som Exxon, Shell, Dow och Total som driver destruktiva klimatförändringar.
Runt åtta miljoner ton plast beräknas hamna i havet varje år. Det motsvarar ett lastbilssläp skräp i minuten.
En sista utväg
– Vi anser att återvinning av plast är en sista utväg efter att man har tänkt om, ersatt, designat om, hittat nya användningssätt, minskat och återanvänt, säger Jo Ruxton vid den ideella organisationen Plastic Oceans.
Aktivistgruppen Corporate Accountability anklagar bolagen för att försöka skönmåla bilden av sina faktiska utsläpp med ett initiativ som inte ska påverka deras intäkter.
Bolagen tänker satsa ungefär 13,5 miljarder svenska kronor årligen över en femårsperiod.
TT-AFP