I januari anlände bulldozrarna till Chincherodistriktet i peruanska Anderna för att förverkliga en 40 år gammal dröm – en flygplats med internationella förbindelser. På flygplatsen ska det givetvis finnas souvenirbutiker som kränger inkaartefakter och produkter centrerade kring traktens livlina: Inkaleden och Machu Picchu.
PERU Flygplatsen är tänkt att stå färdig år 2023. Från och med den dagen räknar peruanska turistindustrin med en årlig kvot på sex miljoner besökare, primärt till Machu Picchu, men även till andra besöksplatser och sevärdheter kring Inkaleden som med flygplatsbygget belönas i form av spinoff-effekter.
Planen på en flygplats som både smidigare och enklare ska leda in besökare på Inkaleden har funnits länge, och ett bärande argument är att avlasta andra delar av Peru som bär ett stort lass när det gäller transport, logi och service till de turistmassor som primärt besöker landet för att med egna ögon få skåda det sedan länge öde inkadömet.
Men det väldiga infrastrukturprojektet går av stapeln till ropen från en kritikerkör som menar att det färdiga bygget kommer utgöra ett hot mot samma arkeologiska skatter och unika kulturvärden som den är tänkt att locka besökare till. President Martín Vizcarra mottog i samband med det första spadtaget ett upprop undertecknat av nära 200 experter inom områden som arkeologi, historia och ursprungsfolks rättigheter, vilka bönfaller den peruanske statschefen att pausa projektet och åtminstone överväga att flytta det bort ifrån vad som i inkafolkets ögon i sekel varit en kulturellt och andligt viktig dalsänka:
”En flygplats i anslutning till Chincheros heliga dal kommer att påverka komplexa inkalandskaps integritet och orsaka oåterkallelig skada till följd av oväsen, trafik och okontrollerbar urbanisering”, står det i uppropet.
Historiker har fastslagit att Chincherosänkan var ett av de första områden som erövrades av inkafolket på 1300-talet under den expanderingsexpedition som utgick från Cuzco, belägen tre mil från Chinchero och turistsektorns tröskel till Machu Picchu. Dalen försåg inkaledare med majs och andra grödor och i modern tid – och särskilt under diktatorn Alberto Fujimoris tid vid makten – har Chinchero lockat till sig inflytelserika markägare och jordbrukare. 2017 mynnade planerna på en flygplats ut i öppet politiskt gräl där regeringen, då ledd av Pedro Pablo Kuczynski, anklagades för mutor och korruption i samband med byggkontrakten.
”Korruption fortsätter att genomsyra samtliga lager av Perus offentliga sfär, från byråkrater på låga poster till de högsta, och valda, beslutsfattarna”, skriver Stephanie McNulty, Latinamerikaexpert och professor i statskunskap vid Franklin and Marshall College, i en essä för tidskriften NACLA.
Flygplatsprojektet och dess medföljande storskaliga turism i den svårtillgängliga andiska regionen ges företräde framför inkasamhällens rop efter hållbar och småskalig utveckling. Projektet kan innebära spiken i kistan för bevarandetraditionen av arkeologiska – och många ännu ej helt dokumenterade – inkaskatter, menar Mónica Ricketts, peruansk historiker vid Temple University i Philadelphia och en av undertecknarna till uppropet till president Vizcarra.
– Det skulle innebära en tragedi ifall projektet drivs igenom, säger Ricketts till tidskriften Science. Vi löper stor risk att förstöra något som inte ens de spanska kolonisatörerna lyckades rasera.