I en satsning som kallas den mest ambitiösa bland alla världens storstäder vill Oslo minska sina koldioxidutsläpp med 95 procent under de kommande elva åren.
Bland annat ska alla fordon i den norska huvudstaden vara ”utsläppsfria”.
Efter att ha utnämnts av EU-kommissionen till Europas gröna huvudstad 2019 är pressen förstås hög på Oslo att ligga i framkant av klimatvänlig utveckling. Målet att utsläppen av koldioxid i den norska huvudstaden ska minskas med 95 procent till år 2030 presenterades av stadens rödgröna majoritet på fredagen – en månad innan kommunalvalet.
”Detta är den mest ambitiösa klimatstrategin av alla världens storstäder”, säger kommunalrådet Raymond Johansen i ett pressmeddelande.
Bland annat ska man fortsätta ta bort parkeringsplatser, för att i stället använda marken till cykelvägar.
Bland målen finns att fordonsparken i Oslo ska vara ”utsläppsfri”, även om det finns en del förbehåll och frågetecken kring det. Till exempel planerar man inte att gå så långt som att införa förbud mot bensin- och dieselbilar. Och tunga fordon ska kunna ha förbränningsmotorer, men då med förnybara bränslen.
Målet på 95 procent är jämfört med utsläppen 2009, då de lokala sammanställningarna av växthusgasutsläpp inleddes.
Norge är i dag Västeuropas största producent av olja, men också världens ledande nation när det gäller andelen elbilar. Andelen laddbara bilar i nyförsäljningen har tickat upp över 50 procent, vilket kan jämföras med kring 10 procent i Sverige.
På riksnivå i Norge är ambitionen att från och med 2025 ska alla nya bilar gå på annat än fossila drivmedel.