Att cykla i Göteborg ska vara ”snabbt, enkelt och säkert” enligt stadens cykelplan. Men hur upplevs det av pendlarna som trampar runt på cykelbanorna varje dag, året om?
Motionscyklister är en grupp som tenderar att även använda cykeln mycket i vardagen, till exempel genom att pendla till jobbet. Analysföretaget Figures in Motion har satt samman en cykelpanel på cirka tusen personer bestående av motionscyklister i Västsverige. Vi frågade några av dem som cykelpendlar frekvent hur de upplever Cykelstaden Göteborg. Flera tyckte sig se en förbättring de senaste åren.
Kalle Malinen som bor i Olskroken cykelpendlar 5 km till sitt jobb varje dag, hela året.
– Jag tycker det fungerar bra överlag att cykelpendla, säger han. Jag flyttade till Göteborg 2004, och jämfört med då finns det fler cykelvägar, men också fler som cyklar nu och det märks; bilister tänker på cyklister på ett annat sätt.
Karl Ahlberg bor i Lunden och tar också cykeln till jobbet hela året. Han tycker tvärtom att cykelförhållandena är ganska dåliga.
– Cykelvägarna är många gånger otydliga, de kan sluta tvärt utan att man vet vart man ska ta vägen, säger han. Det är ofta väldigt dåligt definierat vad som är gångstråk respektive cykelstråk, och det skapar konflikter mellan cyklister och fotgängare.
Han tycker också att cyklister uppför sig ganska illa i trafiken.
– Sitter du i en bil skulle du aldrig köra mot rött ljus, men som cyklist är det plötsligt helt okej, säger han. I rusningstrafik kan det var hetsigt, folk knör sig fram och håller sig inte till reglerna.
Flera vi pratade med såg det som ett stort problem att cykel- och gångbanor är för dåligt separerade.
– Det händer ofta att folk går hej vilt mitt i cykelbanan, säger Jill Hellberg, också hon året runt-pendlare. Och för den delen cyklister som cyklar i gångbanan! Det borde vara tydligare markerat att här cyklar man – och här gör man det inte.
Vad ska då till för att det ska bli bättre? Just att separera gång- och cykelbanor tydligare är ett starkt önskemål från pendlarna. Likaså utbyggda cykelbanor som klarar av fler cyklister.
– Vill man att folk ska ställa bilen får man ju bjuda till lite och erbjuda alternativ, säger Jill Hellberg.