Just nu testas en ny metod i Göteborg för att få fler att åka kollektivt till stan. Det är Göteborgs stads Parkerings ab som med hjälp två masterstudenter undersöker om realtidsinformation om luftföroreningar kan få folk att välja ett mer hållbart resesätt.
Det är masterstudenterna Dilan Ustunyagiz och Jackson Malcolm som har utvecklat metoden åt det kommunala parkeringsbolaget, vars app för att hitta lediga parkeringsplatser och betala, används av många göteborgare. Med hjälp av de mätningar av luftkvalitet som Göteborgs stad gör dagligen, är det tänkt att en extra funktion i appen kan göra det tydligt de dagar som luften är extra dålig i Göteborg genom att visa ett moln på kartan över stan. Förhoppningen är att detta ska få bilisterna att tänka om och inte vilja bidra till mer föroreningar.
– Att ändra beteenden är svårt. Ökad kunskap och att de hållbara alternativen uppfattas som attraktiva är avgörande. Därför är det viktigt att vi testar hur det fungerar i verkligheten, säger Maria Stenström, vd på Göteborgs Stads Parkering i ett pressmeddelande.
De två mastersstudenterna vid Chalmers School of Entrepreneurship, Dilan Ustunyagiz och Jackson Malcolm har valt en så kallad nudging-metod som kombinerar kunskap om kommunikation och beteendevetenskap.
– Göteborg har den sämsta luftkvaliteten i Sverige, vilket många inte är medvetna om. När vi intervjuade folk på parkeringsplatserna sa många att de skulle kunna kunna tänka sig att göra något åt det, speciellt barnfamiljer. Men alla är väldigt upptagna, så man måste hitta på något bekvämt sätt att göra en insats, säger Dilan Ustunyagiz.
I ett tidigare resetest som mastersstudenterna själva genomförde från en adress i Olofstorp till Gustav Adolfs torg var det både billigast, mest tidseffektivt och innebar minst utsläpp att ställa bilen på den tidigaste pendelparkeringen för att därifrån ta spårvagnen. Då räknades samtliga kostnader in, såsom bensin, försäkring, slitage, parkeringsavgifter, trängselskatt, Västtrafik-biljett med mera.
I tisdags genomfördes ytterligare ett test. Startpunkten var en adress utanför Mölnlycke där tre olika rutter mot Järntorget i Göteborg skulle testas. Den första var att köra bil hela vägen, den andra åkte bil till Mölndal centrum och därifrån spårvagn sedan Styr&-
ställ-cykel. Den tredje resenären tog bilen till Mölnlycke centrum och därifrån expressbuss. Denna gång stördes experimentet av att spårvagnen för resenären i mittengruppen gick sönder. Skillnaden i tid mellan resenären i expressbuss och bil var att bilen var 10 minuter snabbare.
– I det första fallet var det tydligt att ju mer kollektivtrafik desto större vinst på alla områden, medan det denna gång tog lite längre tid med buss. Men i alla andra faktorer vinner kollektivtrafiken. Bilen har en massa fasta kostnader kopplade till sig (månadsparkering, försäkring med mera) som alltid är svåra att veta hur man ska räkna in, kommenterar Dilan Ustunyagiz.
Appen finns ännu inte tillgänglig för allmänheten, utan är fortfarande i en testfas. Målet är att vara en del av en kombinerad mobilitetstjänst där man enkelt kan få alternativen presenterade för sig, samt köpa biljetter till kollektivtrafik, lånecyklar och andra möjliga färdsätt.