Efter succéerna CP-öl och Retard beer är det dags igen: assistanskooperativet GIL fortsätter att väcka uppmärksamhet kring funktionsrättsfrågor och tar vägen via våra ölglas. Snart kommer Störd stark och Stört folk till krogar och butiker.
När var senaste gången du behövde gå in via köksingången på en restaurang för att trappstegen var för höga? Eller bartendern tittade på dig med en fundersam blick, trots att du för längesen passerat gränsen då du kunde misstas för att vara under 18 år?
Många upplever aldrig de här situationerna, men om du har en funktionsnedsättning kan det vara en del av vardagen.
– Det har skett ett paradigmskifte i Sverige där allt fler umgås på krogar och restauranger. Det är våra nya vardagsrum, men personer med funktionsnedsättningar är oftast utestängda från de här rummen, säger Anders Westgerd som är verksamhetsledare för assistanskooperativet GIL, Göteborgskooperativet för independent living.
Det är de som ligger bakom de nya ölsorterna Störd stark och Stört folk som nu gör entré i barer och butiker – båda uppföljare till CP-ölet som som dök upp med dunder och brak för några år sedan. Syftet är fortfarande detsamma: att väcka debatt och ta kål på fördomar om personer med funktionsnedsättning.
– Många förväntar sig inte att vi vill vara på krogen, utan tror att vi bara sitter hemma och kollar på tv och spelar spel. Vissa tycker att det är tabu och undrar ”Ska du som är funktionsnedsatt verkligen dricka det där?”. Men vi vill förstås också kunna gå ut och hälla i oss några öl som alla andra, säger Anders Westgerd.
Det var 2013, när mikrobryggerierna ploppade upp som svampar ur jorden och gemene man började köpa hembryggarsatser och fråga efter lokala ipor och apor i baren. Då lanserade GIL sin CPA – ”en helt vanlig CP-öl” – för att uppmärksamma allmänheten på att en vanlig kväll på krogen inte är en självklarhet för alla. Utöver höga trappsteg och fördomsfulla bartendrar finns ofta hinder som trånga utrymmen, höga bardiskar eller avsaknad av anpassade toaletter.
– Om du går på restaurang är kanske din första tanke ”Undrar om de har någon god mat här?”, medan min är ”Undrar om jag kommer in på det här stället?”, säger Anders Westgerd.
Reaktionerna lät inte vänta på sig. CP-ölet blev omskrivet i både nationella och internationella medier och kampanjen kammade hem en rad priser och utmärkelser – för att inte tala om alla de krogbesökare som fick sig en tankeställare på lördagskvällen.
– Den tog alla med storm. Ölet blev en jäkligt bra budbärare, vi nådde ut i nya forum och arenor och fick folk att snacka om våra frågor, säger Anders Westgerd.
Några år senare kom uppföljaren Retard beer, och i maj gör nu alltså starkölet Störd stark och folkölet Stört folk sitt intåg på vissa barer, restauranger och i butiker. Även om den största öl-boomen är överspelad är öl fortfarande ett bra sätt om man vill öppna civilsamhällets ögon för funktionsrättsfrågor, tycker Anders Westgerd.
– Det är i civilsamhället demokratin börjar, så det gäller att nå ut och skapa nyfikenhet. Vi vill att folk ska hoppa på tåget och kämpa för vår situation. Det är inte bara vi som ska kämpa, utan det behövs ett kollektivt engagemang.
CP-ölet och dess efterföljare är inte de enda iögonenfallande kampanjerna som GIL genomfört genom åren. Vi har fått möta CP-dockan Gil (”för dig som har ett uppdämt behov av att gulla med personer med funktionshinder”), sett alla 70 parkeringsrutor utanför Stora teatern göras om till handikapparkeringar över en natt och behövt handskas med trånga utrymmen och indragen assistans i brädspelet ”Vad duktig du är!”. Det är alltid humoristiskt genomfört men med en skärpa som är omöjlig att missa.
Tonen är ett svar på det som Anders Westgerd och hans kollegor kallar ”den fördomsfulla snällheten” – en överdriven omtänksamhet, inte sällan ett daltande, som grundar sig i att man inte har samma förväntningar på individer med funktionsnedsättning som på andra.
– Det har hänt mig ett flertal gånger att det kommer fram någon på krogen som säger ”Vad kul att du får komma ut”. Det finns förstås mycket schysst folk, men strukturerna är massiva att förändra.
Skulle funktionsrättsrörelsen vinna på att ha en lite vassare attityd generellt?
– Jag brukar säga att all politisk påverkan är bra. Vi har valt en annorlunda väg där vi vill göra sluga och jävligt smarta saker och därmed lura media att skriva om våra frågor, som historiskt sett har fått ganska litet utrymme. Men man behöver inte göra öl eller CP-dockor – att synas på stan och visa att man finns är också ett sätt att driva opinionsarbete.
Störd stark och Stört folk finns att köpa från och med maj månad. Nu återstår att se om succén återupprepas.
– CP-ölet var något helt nytt, men jag tycker att intresset även kring de nya sorterna är förvånansvärt stort. Sen får vi se lite hur det går: öldrickare är ju kräsnare nu för tiden eftersom det finns så jäkla mycket att välja mellan. Men vi hoppas att folk ska beställa dem på krogen eller köpa med sig några till festen och att de ska bli en samtalsöppnare.
Men det bästa vore om GIL aldrig behövde lansera någon mer öl.
– Man borde inte behöva tillverka öl utifrån det här syftet. Vi har egentligen viktigare saker att göra.
Fakta
• Störd stark är en ”frisk och lätt lager i tysk stil” och lanseras nu tillsammans med folkölet Stört folk.