Startsida - Nyheter

Zoom

De vill förenkla cykelägandet

Bikefixx verksamhetschef Erik Vikengren kollar in växlarna på en Mountainbike.

Mitt på Göteborgs nya ”cykelgata” Övre husargatan har nystartade ”reparationsaffären” Bike fixx precis öppnat. Deras ambition är att göra det enklare att äga och underhålla sin cykel. Med inspiration från bilindustrin erbjuder de nya slags service- och reparationstjänster som ska förenkla cykellivet.
– Vi ser det lite som ett laboratorium, säger verksamhetschefen Erik Vikengren.

Har du någon gång fått punka på cykeln vilket gjort att den stått och samlat damm i förrådet i månader innan du hittat tid att fixa den? Stör det dig att det är flera kilometer till närmsta cykelreparatör? Har du inte tid eller kunskap att hålla din cykel i trim? Då är du inte ensam.

– Dels är det köer i varenda cykelbutik och verkstad. Cykelförsäljningen har ökat de senaste åren men reparationsbranschen har stått ganska still. En stor anledning till att man inte lämnar in cykeln eller använder den är de långa köerna på reperationer. Och då tar du bilen istället. Vi ville utveckla de här tjänsterna för att förenkla livet för cyklister, beskriver Erik Vikengren.

I den relativt stora lokalen på Övre husargatan finns en stor avspolningsyta för cyklar. Tanken är att en inte ska behöva dra sig för att rulla in sin leriga hoj i lokalen som både fungerar som verkstad och affär. 

Här går det att teckna serviceavtal till sin nuvarande cykel så sköter Bike fixx allt årligt underhåll, reparationer och däckbyten. Även på de cyklar som säljs är det tänkt att sådana avtal ska ingå. Tanken är även att erbjuda både däckhotell och cykelhotell för de som inte vill eller kan förvara grejerna hemma. De har även funderat på att även cykelkläder ska ingå vid ett köp, allt för att kunna erbjuda cyklingen som ett paket, där ägaren inte behöver fundera så mycket på vad som krävs för att hålla cyklingen levande och fungerande.

– Om du har någon som påminner om att byta till vinterdäck så kanske du kommer fortsätta cykla på vintern. Vår mission är att skapa ett enkelt cykelliv. Idag kan det vara krångligt att cykelpendla i Göteborg. Vad ska jag ha på  mig? Sådana frågeställningar tar inte branschen på allvar idag, utan lämnar det till varje cyklist att lösa på egen hand.

Enligt Bikefixx finns ett glapp i marknaden idag. Allt fler handlar cyklar på nätet, samtidigt som behovet av reparationer och underhåll behöver fysiska butiker. Och det är stor brist på kunniga cykelreparatörer.

– Det är framförallt ett storstadsproblem, betonar Erik Vikengren. Man behöver också få upp statusen på yrket. Vi behöver utbilda mekaniker som kan fixa detta.

Elcykelpremien, där den som köpte en elcykel fick bidrag på motsvarande 25 procent av priset, innebar ett tydligt lyft för branschen menar Erik. Sänkt moms på reparationer som infördes för något år sedan har inte betytt lika mycket.

– Det har inte påverkat så mycket. Det var jättebra att de har gjort det, men det är inte avgörande. Om man får en bra service är kunden beredd att betala för det. Allt som gör det enkelt med bilservice är folk också beredda att betala för. Tid är en bristvara. Det handlar också om att lära kunderna att det är viktigt att ta hand om sina saker.

En annan ny tjänst som Bike fixx erbjuder är mobila verkstäder – det vill säga att de åker ut till ett företag och lagar och servar de anställdas cyklar på plats. Detta är en tjänst som de på sikt vill erbjuda även till privatpersoner.

– I framtiden kan vi koppla in ett särskilt gps-lås som man får i serviceavtalet. Får du punka på väg till jobbet så kan vi åka ut, låsa upp cykeln och fixa den på plats.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV