I tisdags klubbade Region Stockholm en ”klimatfärdplan”, som stakar ut riktningen mot noll-utsläpp av växthusgaser år 2045. Men flyget blir kvar.
– Absolut störst och viktigast är att vi här för första gången har mål för konsumtionsrelaterade utsläpp. Det har vi inte mätt tidigare, säger Malin Fijen Pacsay (MP) ordförande i klimatberedningen.
Hittills har Stockholms län alltså mätt utsläpp av växthusgaser på plats i regionen, men inte från till exempel importerade produkter som konsumeras här. Enligt Naturvårdsverkets beräkningar har Sveriges konsumtionsbaserade utsläpp legat på en stadig nivå under de senaste åren.
Målet i klimatfärdplanen är att länet ska nå netto-noll-utsläpp senast år 2045, och både de direkta och de indirekta utsläppen per invånare ska halveras till 2030 jämfört med 2014.
Bland möjliga åtgärder för att nå dit nämns bilfria stadsdelar, förbättrade cykelvägar, lokalt stöd för solceller och en mer omfattande trängselskatt.
Transporter är ett område i fokus, men flygresor beskrivs som ”nödvändiga för att upprätthålla och öka den internationella tillgängligheten”, och ”bilen förväntas ha en betydande roll i länets yttre och perifera lägen under en lång tid framöver”.
Ni fokuserar mycket på tekniska lösningar. Behöver vi inte ställa om vår livsstil, till exempel sluta flyga?
– Absolut. Men jag tror att politikens uppgift är att skapa förutsättningar för att kunna leva hållbart, till exempel genom att underlätta för att resa kollektivt, säger Malin Fijen Pacsay.
Nyligen flaggade elnätsbolaget Ellevio för att eftersatt upprustning av stamnätet kan hota utbyggnaden av tunnelbanan. Delar du oron?
– Jag ser att det finns en risk för kapacitetsbrist om man inte lyckas genomföra moderniseringen av våra elnät, säger Malin Fijen Pacsay.
I veckan strejkar ungdomar för att politiker ska se till att Parisavtalet nås. Vad vill du säga till dem?
– Vi kommer jobba hur hårt som helst för att uppnå Parisavtalet. Det kommer lyckas därför att så många aktörer i regionen är på ett spår tillsammans. Bara då kan vi komma framåt.