SOS Alarm kämpar med att korta sina svarstider och når inte sina mål. Samtidigt är nästan en tredjedel av alla 112-samtal inte nödsamtal.
– Vi måste svara en miljon gånger i onödan, säger Björn Skoglund, verksamhetsansvarig för 112.
Av cirka 3,2 miljoner samtal till nödnumret 112 under förra året var 955 779 inte akuta, enligt SOS Alarms verksamhetsrapport för 2018.
– Det innebär att vi utför nästan en miljon bedömningar av samtal för att se om det finns ett hjälpbehov. Det är klart att det tar sin tid, säger Björn Skoglund.
– Det är 29,9 procent av alla 112-anrop så den större delen är riktiga, men vi vill ju gärna få ner de felaktiga samtalen.
Det handlar om allt från felringningar till okynnessamtal. Omkring hälften av de felaktiga samtalen, 515 116 stycken, var så kallade ”Tyst 112” – påringning där man inte har kunnat upprätta ett samtal. Motsvarande siffra för 2017 var 438 969, vilket innebär en ökning med drygt 17 procent.
– I och med den stora mängden var det svårt att urskilja felringningar från samtal där det var någon som inte kan prata, som har drabbats av en stroke till exempel, säger Björn Skoglund.
En del av samtalen kommer från personer som av misstag aktiverat funktionen för nödsamtal på sin mobiltelefon. Björn Skoglund är kluven till sådana funktioner.
– Man ska kunna nå 112 när det är nödläge men jag önskar att man kunde ha en dialog mellan telefontillverkarna och nödorganisationerna, säger han.
I fjol var målet att svara på samtal inom 10,6 sekunder, men SOS Alarm snittade på 11,6 sekunder. 2017 var medelsvarstiden 12,7 sekunder.
SOS Alarms bedömning är att svarstiden hade minskat med ytterligare en sekund om det inte varit för sommarens extremhetta och skogsbränder.
– Det var bränderna, det ringde något fruktansvärt, säger Björn Skoglund.
Hittills i år är snittet 8,6 sekunder och målet 8 sekunder.
Samtal till 112
Totalt inkom 3 196 642 samtal till 112 under 2018. Av dem var 955 779 utan nödbehov.
Drygt 200 000 fler samtal besvarades 2018 jämfört med 2017.
Medelsvarstiden i fjol var 11,6 sekunder, en minskning med en sekund jämfört med året innan.
Antalet samtal till krisinformationsnumret 113 13 var rekordmånga under 2018, 23 824samtal, jämfört med 8 190 under 2017.
Totalt skickades 54 viktigt meddelande till allmänheten (VMA), även det rekordmånga.
Antalet tolkade samtal under 2018 ökade till 8 536 jämfört med 7 783 under 2017. Samtalen fördelades på 66 språk.
Källa: 112 i Sverige – Verksamhetsrapport 2018