I slutet av mars får Sverige sin första resebyrå enbart för tågresor, med planer på charter till Italien och Slovenien. Men första tåget rullar norrut.
– Intresset för tågsemester är explosionsartat. Vi släpper in mellan 500 och 1000 personer varje dag nu i Tågsemestergruppen på Facebook, säger Andreas Sidkvist, Kärrtorpsbo och en av grundarna till Sveriges första resebyrå helt inriktad på tåg.
Facebookgruppen Tågsemester, som i skrivande stund har uppåt 58 000 medlemmar, startades av Bagisbon Susanna Elfors. Tillsammans driver de sajten med samma namn, som den 30 mars blir en resebyrå.
– Vi ville samla allt som har med tågresande att göra. Hitta passande destinationer, samarbeta med researrangörer och marknadsföra deras resor, sälja själva genom Interrail, ordna gruppresor och chartrade tågresor. I dag är det lite bökigt att boka själv, säger Andreas Sidkvist.
Den första charterresan kommer att gå norrut.
– Vår kanal med folk som vill åka är så pass stor att vi tror att vi skulle kunna chartra ett tåg 200-400 personer som vill till samma plats. Vi funderar på en resa uppåt fjällvärlden i Sverige eller Norge, det är inte riktigt bestämt, fortsätter Sidkvist.
Framöver finns planer på att även köra chartertåg till södra Europa, till exempel Italien eller Slovenien. Destinationerna är tänkta att ha natur och friluftsliv i fokus.
– På sikt vill vi ha tåg som går fram och tillbaka till nåt resmål som man etablerar, ett tåg i ständig trafik längs en viss rutt. Om man chartrar ett tåg kan man göra resan till målet och göra den behaglig till exempel genom att ha ett lekrum för barn, filmvisning och en bar.
Och priset? Högre än flygcharter, tror Sidkvist:
– Flyget är ju alldeles för billigt. Tåget kommer ha svårt att konkurrera åtminstone med de billigaste resorna. Men för en barnfamilj kan tåget vara billigare redan nu om man boka interrail eftersom barn under 12 år åker gratis.
All inclusive-turism kritiseras ibland för att tära på den lokala miljön. Hur ser ni till att resan blir hållbar även på plats?
– Vi kommer ställa krav på att de vi samarbetar med har ett hållbarhetstänk. Vi väljer boenden med bättre miljöprofil. Det behöver till exempel finnas vegetarisk mat. Våra destinationer kommer inte att vara överexploaterade ställen, utan det gäller hitta samarbeten med aktörer som har respekt med folk som bor på platsen.
Tågets nyvunna popularitet nu har flera orsaker, tror Andreas Sidkvist.
– För en del kan klimatångest vara drivkraften, andra hoppar på tåget för att det är trendigt just nu. Oavsett motivation så får det effekt när vi blir tillräckligt många som vill resa mer hållbart.